Så blir nya elbilen Volvo EX60: ”Banbrytande”

Volvos viktigaste modell på många år närmar sig. Volvo EX60 blir den svenskaste elbilen hittills. Bilen som har premiär får längre räckvidd än Volvos nuvarande elbilar.
– En banbrytande användarupplevelse, lovar Volvo.

Volvo visade i helgen upp ett av de första exemplaren av nya elbilen Volvo EX60 som tillverkats i Torslanda i Göteborg. Premiären den 21 januari närmar sig. Vd Håkan Samuelsson lovar att bilen blir den mest svenska elbil Volvo har tillverkat. 
– Volvo EX60 kommer snart… Designad och utvecklad i Göteborg. Byggd i Torslanda. Lansering i Stockholm 21 januari. Kan inte bli mycket mer svenskt, skriver vd Håkan Samuelsson.

Bilen blir den elektriska motsvarigheten till Volvo XC60, Volvos viktigaste modell. XC60 står idag för mer än en tredjedel av försäljningen och Volvo har stora förhoppningar till succémodellens elektriska motsvarighet. Den ska tillverkas i Torslanda i Göteborg. Sannolikt är det Volvos viktigaste nya bil sedan nya Volvo XC90 lanserades för drygt tio år sedan. 
– Att ha ett elektriskt erbjudande i det segmentet är väldigt viktigt. Då får vi för första gången också visa vad det innebär med en modern elektrisk Volvo, säger Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinsson till SvD. 

Redan nu känner vi till en del om bilen då Volvo avslöjat en hel del detaljer. Här har vi kartlagt det vi vet om EX60 idag. 
– EX60 kommer att bli en hörnsten i vår produktportfölj och markerar ett viktigt steg i Volvo Cars omvandling till en helt elektrisk biltillverkare, uppger Volvo.

Stora delar av chassit pressgjuts i aluminium.

Plattform

Bilen kommer att byggas på en ny arkitektur som Volvo kallar för SPA3. Redan efter två bilmodeller pensionerar Volvo SPA2 som används för EX90-modellen. SPA3 blir en helt elektrisk plattform som är utvecklad enbart för elbilar och därigenom mer effektiv att tillverka. Volvo har berättat att de kommer att pressgjutna delar av chassit i en gigapress och använda batteriet som en strukturell del av bottenplattan. Volvo har uppgett att den nya konstruktionen ska göra att bilarna blir 15-20 procent billigare att tillverka.

Volvo använder sig av Cell-to-body-teknik och lovar ett batteripack med högre densitet än tidigare.

Batteri och räckvidd

Volvo kommer att använda ett nytt batteripaket med celler som blir en bärande del av karosstrukturen. Cell-to-body”-teknik ger bilen lägre vikt och starkare struktur. Enligt Volvos teknikchef förbättrar det kupéutrymmet och värmehanteringen. Dessutom kommer batteriet få en högre densitet jämfört med SPA2-arktitekturen som används i Volvo EX90 och ES90. Volvo har redan berättat att räckvidden blir den längsta hittills. Det innebär minst 65 mils räckvidd. Men för att vara konkurrenskraftig behöver nya EX60 ha över 70 mils räckvidd och helst närma sig 80 mil som i nya BMW iX3 Neue Klasse. 

Elmotorerna får högre verkningsgrad.

Effektivare motorer 

Volvo EX60 kommer att ha Volvos tredje generationen av elmotorer. De har designats och tillverkats internt. Under Volvos kapitalmarknadsdag berättade teknikchefen Anders Bell att effektiviteten ökar från 91 % i andra generationens motorer till 93 %.

Laddning

Volvos tidigare vd Jim Rowan har uppgivit att bilen ska kunna ladda in 20 mils räckvidd på sex minuter. Bilen får med all sannolikhet ett 800-voltssystem. Det borde betyda att bilen kan snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på 15-20 minuter.

Så här tror Chat GPT att nya Volvo EX60 kan se ut, baserat på de bilder Volvo har släppt.

Utseende

Volvo har redan visat upp delar av bilen från olika vinklar. Det blir en elbil som påminner både om nya Volvo XC70 och dagens XC60. För att klara räckviddsmålen blir den sannolikt något lägre än dagens XC60. Den ser ut att bli mer progressivt designad än Volvo EX90, som påminde mycket om tidigare XC90.  På bilderna som Volvo släppt går det ana ett mer kantigt formspråk än på nuvarande bilar. 

Volvo EX60 får teknik som väger och mäter de åkande för att anpassa säkerhetsbältet optimalt.

Säkerhet

Det är inte helt säkert att Volvo EX60 får lidar på taket som storebror EX90. På bilden Volvo släppt på elbilen finns ingen lidar på taket. Volvo har haft stora utmaningar med tekniken och leverantören Luminar befinner sig i något av en kris. Men Volvo har redan berättat att bilen får ett nytt adaptivt säkerhetsbälte. Bilen väger och mäter föraren och passagerarna för att anpassa bältet efter olika kroppsprofiler. Volvos Nils Bohllin uppfann trepunktsbältet 1959 och nu tar Volvo ytterligare ett steg. 

Bilen får datorer från Nvidia.

Datorer

Bilen får en utvecklad version av Volvos Core Computing med snabbare processorer från Nvidia. Alla funktioner i bilen styrs från ett par större Nvidia-datorer, på samma sätt som i Tesla. Nu kommer Volvo slippa att börja om från noll för att utveckla mjukvaran. Det mesta från mjukvaran i EX90 kan användas i EX60 och kommande elbilar. Volvo kallar det ”teknikstack”. Förhoppningsvis slipper EX60 ärva de buggar som EX90 brottats med. 
– En banbrytande användarupplevelse, lovar Volvo.

Första exemplaren har redan rullat av från den nya tillverkningslinan, men den egentliga produktionen ska starta under första halvåret 2026.

Lanseringsdatum och tillverkning

Bilen kommer att visas upp vid ett direktsänt event i Stockholm den 21 januari 2026. Tillverkningen är sagd att starta under första halvåret i Torslandaverken i Göteborg. 

Prisparitet är viktigt för Volvo, enligt kommersiella chefen Erik Severinsson, här med Volvo XC90.

Pris

Volvo har inte berättat hur mycket bilen ska kosta ännu. Men köparna kan nog vänta sig en relativt liten prisskillnad mot laddhybriden XC60.
– Prisparitet är väldigt viktigt om man ska vara lyckosam i det här segmentet. Sedan kan jag inte säga mer förrän 21 januari, säger Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinsson till SvD.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt