Ändrad lag: Då blir ditt körkort mer värt

Ditt B-körkort blir snart mera värt. EU har beslutat höja viktgränsen för fordon som får köras med vanligt B-kort. Från och med då gäller det.

Anledningen bakom ändringen är enkel. Moderna fordon blir tyngre och tyngre, särskilt elbilar och eldrivna arbetsbilar. Tidigare har det ofta krävts C-kort för att köra dessa när de är fullastade. Med de nya reglerna slipper du det och istället kommer du kunna köra ännu fler fordon på ditt redan befintliga B-körkort. Det vanliga B-kortets viktgräns höjs från 3,5 ton till 4,25 ton.

Det betyder att du snart kan sätta dig bakom ratten på tyngre elbilar, transportbilar och husbilar utan att behöva ta något extra körkort. I Nederländerna har de redan infört förändringen. Sedan den 1 juli 2025 får förare med B-körkort köra fordon upp till 4 250 kilo, förutsatt att de haft körkortet i minst två år. Dessutom får man koppla på en släpvagn på upp till 750 kilo, vilket gör att totalvikten på ekipaget kan bli fem ton. Förut var gränsen 3 500 kilo, vilket stängde ute många elbilar och arbetsfordon.

I takt med att elbilar blir tyngre så ser EU att det körkortsreglerna behöver ändras.

Sverige följer efter med försök som redan pågår. Här kan vissa förare ansöka om dispens för att köra lastbil upp till 4 250 kilo på B-kort så länge fordonet drivs med el, väte eller naturgas. Syftet är att minska behovet av C-behörighet. Det nya EU-förslaget skiljer sig från B96-behörigheten, som idag tillåter körning med släpvagn upp till en totalvikt på 4 250 kilo. B96 ger däremot inte rätt att köra ett enskilt fordon som väger så mycket men det nya förslaget öppnar nu för det.

I dag finns det bara en grupp som redan har liknande frihet. De som tog sitt B-körkort före 1 juli 1996. Tack vare den så kallade ”farfarsregeln” får de köra vissa husbilar som väger betydligt mer än 3,5 ton, ibland över sju ton, utan att ta någon extra behörighet. Men för de som tog sitt körkort senare än så är EU:s nya lagändring extra intressant.

EU siktar på att de nya reglerna ska gälla i hela unionen runt 2029–2030. Fram tills dess kan viktgränserna variera mellan länderna. Kör du ett fordon över 3,5 ton i Sverige innan lagändringen träder i kraft, riskerar du att bryta mot lagen även om det är tillåtet i andra EU-länder. Så det gäller att hålla utkik efter när lagen faktiskt ä på plats.
– Den som har haft B-kort i två år kommer kunna köra personbilar och lastbilar med en totalvikt på 4 250 kg om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen. Dessutom kommer släpvagn med totalvikt på 750 kg kunna dras vilket ger en sammanlagd totalvikt på 5 000 kg, skriver Transportstyrelsen i sin genomgång av de kommande EU-reglerna.

Men när allt är på plats kan ditt B-körkort öppna dörren till fler och tyngre fordon än tidigare. I takt med att elbilar och tunga transportfordon blir allt vanligare kan det snart visa sig vara ett körkort som är mer värt än någonsin.

Faktaruta: Det här gäller för B-körkort

I dag får du med vanligt B-körkort köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Det innebär att du kan köra de flesta vanliga bensin-, diesel- och elbilar.

Men det är i första hand kombinationen av bil och släp som ofta spräcker gränsen – till exempel en elbil som väger 2 500 kilo och en husvagn på 1 500 kilo. Då överskrider ekipaget viktgränsen och kräver B96 eller högre behörighet.

Bilen får ha högst åtta passagerare utöver föraren, alltså totalt nio personer. När det gäller släp får du antingen dra ett släp med max 750 kilo totalvikt, eller ett tyngre släp – så länge bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kilo.

Utöver personbilar täcker B-körkortet även in lätta transportbilar, vissa campingbilar (om de håller sig inom viktgränsen), mopeder i både klass I och II, traktorer av klass A samt fyrhjulingar som är registrerade som lätt terrängvagn eller moped.

Det är viktigt att komma ihåg att det är fordonets totalvikt som räknas – alltså den vikt bilen är registrerad för att väga när den är fullt lastad, inte dess tomvikt. Det är den här viktgränsen EU nu vill höja, för att bättre matcha dagens tyngre ekipage.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt