Köpte Ferrarin till vrakpris – ska rädda den på 7 dar

Han köpte en Ferrari 458 Spyder till ett riktigt drömpris. Men det är för att den är kraschad och nu ska Mat försöka återställa den till dess forna glans på bara en vecka.
– Detta är den billigaste Ferrari 458:an i världen och det är av ganska uppenbara skäl, säger Mat.

För många bilentusiaster är drömmen att få tag på en lyxbil till ett vrakpris och sedan få den att rulla igen. För Youtube-profilen Mat Armstrong sker det mer eller mindre på daglig basis. Han har räddat allt ifrån en kraschad Lamborghini Revuelto till en Aston Martin DBX. Nu har han köpt en kraschad Ferrari 458 Spyder till ett riktigt vrakpris.

Bilen var i dåligt skick, men Mat hade en ambitiös plan: att bygga upp den på bara sju dagar.
– Jag vann den här bilen på auktion och tänkte först att det skulle bli en enkel reparation. Så pass att jag trodde att jag skulle kunna bygga om den här Ferrarin inom sju dagar. Jag var så exalterad över att få den här bilen, säger Matt.

Men att ens komma in i bilen visade sig snabbt vara en utmaning. Dörren hade fastnat helt efter att bilen stått ute och när Mat väl kom in insåg han hur illa det egentligen var.
– Insidan är en helt annan historia. Det är ett ekosystem därinne.

Motorn och elektroniken var också ett stort problem. Motorn verkade hel men bilen startade ändå inte. Efter en del felsökningar upptäckte Mat att en säkerhetsmekanism aktiverats vid kraschen.
– Det finns en säkerhetsbrytare och när Ferraris är med om en olycka och krockkuddarna utlöses, så fälls den upp och bryter bränsleflödet till motorn. Allt man behöver göra är att trycka ner den, förklarar han.

Men trots aktiveringen hände ingenting. Batteriet var helt dött. Med hjälp av ett kraftigt lastbilsbatteri fick han till slut igång bilen, men bilen började ryka och visade en rad felkoder.
– Det här var tänkt att vara en enkel reparation, men det är en stor utmaning, säger Matt.

När han började plocka isär bilen blev omfattningen av skadorna tydlig. Hjulnavet hade lossnat, och dörren hade tryckts in mot A-stolpen. Tidigare ägare hade dessutom försökt laga bilen på eget sätt, med klumpiga och osäkra svetssömmar på delar som ska hålla hela konstruktionen på plats.

Trots många hinder på vägen fortsatte arbetet. Matt och hans team bytte skadade hjulupphängningsdelar och bromsskivor med begagnade delar och ersatte en skadad bakre del av karossen.
– Enzo Ferrari sa att du betalar för motorn och växellådan och att allt annat är gratis. Jag gillar det. Det börjar falla på plats, säger en leende Mat.

Frontstötfångaren i kolfiber passade dock inte, så de fick beställa en begagnad Ferrari-del som med viss modifiering fungerade. Arbetet pågick dygnet runt men efter sex dagar var bilen långt ifrån klar. Ferrarin rullade men hade fler skador och behövde skickas till en lackeringsfirma. Mat insåg då att det var omöjligt att hinna klart på en vecka.

Även om tidsramen sprack visade kostnadskalkylen att affären var ett kap. Bilen kostade 58 000 pund (ca 730 000 kronor) och med delar landade totalsumman på 82 076 pund (ca en miljon kronor). Det är betydligt mindre än marknadspriset på 126 000 pund (ca 1,6 miljoner kronor).
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt