Nya regler kan bli en jättesmäll för Volvo

EU skärper nu reglerna för laddhybrider. Glädjesiffror för laddhybrider har gjort Volvo Cars bäst i Europa på utsläppskrav efter Tesla. Men de nya reglerna kan ställa saker på ända.

Laddhybrider släpper ut 298 procent mer i verkligheten jämfört med officiella siffror. Bakgrunden är att EU från 2025 slutar lita på de laboratorietester som länge gynnat laddhybrider. I dag mäts utsläppen i den så kallade WLTP-cykeln, där bilar körs med fulladdat batteri och antas köra nästan hela tiden på el. Det ger mycket låga värden på pappret. Men som Carup tidigare rapporterat visar verklig kördata något helt annat.

EU har samlat in uppgifter från bilägare vid service, reparation och besiktning mellan 2021 och 2023. Där framgår att vanliga bensin- och dieselbilar i snitt drar 16 procent mer bränsle än de officiella siffrorna. Men för laddhybrider är skillnaden enorm. I verkligheten släpper de ut nästan fyra gånger mer koldioxid än vad som står i reklamen, i snitt 298 procent över de officiella värdena.

Så stor är skillnaden mot verkligheten

DrivmedelTillverkarens förbrukning (l/mil)Verklig
förbrukning
Skillnad i %
Diesel6,17,117%
Bensin6,77,716%
Laddhybrid1,66,1298%
Så mycket drar bilarna enligt tillverkarna jämfört med verkligheten. Data från 6,5 miljoner bilar har hämtats in. Källa: EU

Med hjälp av dessa verkliga siffror ändrar EU nu beräkningsmodellen. Från nästa år sänks antagandet om hur stor del av körningen som sker på el från över 80 procent till 54 procent och fram till 2027–2028 sjunker det vidare till bara 34 procent. När de nya reglerna träder i kraft tappar laddhybriderna sin största fördel och biltillverkarna får betydligt svårare att pressa ner sina snittutsläpp.

För Volvo är det extra känsligt och riskerar att bli en rejäl käftsmäll. Biltillverkaren har satsat hårt på laddhybrider och säljer en betydligt större andel än konkurrenterna. Var tredje såld Volvo i Europa var en laddhybrid första halvåret. Det har gett biltillverkaren ett rejält försprång i utsläppsstatistiken och Volvo är näst bäst efter Tesla. Men med de nya reglerna riskerar Volvo att gå från bäst i klassen till att hamna över gränsen och tvingas betala böter om de inte snabbt ökar andelen rena elbilar.

Källa: T&E

Grafen visar hur Europas största biltillverkare ligger till i förhållande till EU:s kommande utsläppskrav. De blå prickarna är deras faktiska utsläpp första halvåret 2025 och de orange visar prognosen för 2025–2027. Allt till vänster om noll betyder att märket redan klarar målet, medan värden till höger visar hur många gram koldioxid per kilometer som saknas för att nå gränsen.

Volvo ligger bäst till med stort överskott, följt av BMW, Stellantis, Renault och Volkswagen som alla väntas klara kraven utan problem. Mercedes-Benz sticker ut som enda europeiska märke som inte klarar målen på egen hand och måste köpa utsläppskrediter från andra. Bland annat från Volvo och Polestar, för att undvika böter. När Volvos beräknade utsläpp försämras riskerar de också att inte kunna sälja inkomstbringande utsläppsrätter till andra. Carup har sökt Volvo Cars för en kommentar, men de har inte återkommit.

XC60 Recharge T8

För svenska bilägare betyder det inte att skatten för populära modeller som XC60 höjs direkt. Först 2027 vänstas det slå igenom på nya bilar. Storsäljaren behåller sin låga fordonsskatt på 360 kronor även under 2026. Men för Volvos utsläppssiffror är det en dramatisk förändring. En bil som i dag framstår som en miljövinnare kan snart klassas som en utsläppsbov och kan tvinga Volvo att ställa om till rena elbilar i snabbare takt. Samtidigt lanseras nya elbilen Volvo EX60 som kan bli en räddning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt