Scania ny buss, med super-motor

Scanias nya superbuss – hämtar teknik från bilar

Scania släpper en ny superbuss. En laddhybrid med lång räckvidd enbart på el. Och motorn har extremt lång livslängd.

Scania tar nästa steg för bussar anpassade för långa sträckor. Bussar med laddhybrid-teknik är ovanligt, men nu hämtar Scania teknik vi ofta ser i personbilar. Nu lanseras en ny drivlina med laddhybrid, som är byggd på den prisbelönta motorn från deras lastbilar.
– Med dessa nya drivlinor kan vi erbjuda långdistansbuss- och turistbussoperatörer otroligt konkurrenskraftiga lösningar, säger Carl-Johan Lööf, chef för produktledning på Scania i ett pressmeddelande.

Med de två elmotorerna på totalt 290 kW (394 hk) har bussen en elektrisk räckvidd på upp till 80 kilometer. Den kan köras i fyra lägen – el, hybrid, laddningshållande och aktiv laddning – och använder Scania Zone-teknik för att automatiskt växla till eldrift när den kör i utsläppsfria områden. Bussen kan spara upp till 40 % bränsle och utsläpp i vanlig blandad turistbusstrafik.

Den nya drivlinan för bussarna bygger på Scanias senaste 13-liters Super-motor, en sexcylindrig turboladdad motor som finns med två effektalternativ: 420 hk och 2 300 Nm eller 460 hk och 2 500 Nm. Motorn är kostnadseffektiv och är byggd för en extremt lång livslängd – upp till två miljoner kilometer.

Motorn kombineras med en ny version av Scanias Opticruise-växellåda och ett uppdaterat efterbehandlingssystem, som gör bussarna redo för framtida Euro 7‑utsläppsregler. Den ger också upp till 8 % lägre bränsleförbrukning och utsläpp jämfört med dagens drivlina.
– Vi vill ge operatörerna trygghet i en tid då regler för koldioxidutsläpp och lokala hållbarhetslagar förändras snabbt, fortsatte Carl-Johan Lööf.

Bild: Scania
Bild: Scania

Scanias nya superbuss kombinerar alltså tekniken från deras prisbelönta lastbilar med modern hybridteknik. En kombination som helt enkelt ska göra långresor både mer hållbara och mer lönsamma.
– Med dessa nya drivlinor kan långdistansoperatörer möta dagens och morgondagens krav på hållbarhet, kostnadseffektivitet och säkerhet, avslutade Carl-Johan Lööf.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt