Första exemplaret av nya Volvo XC70

Nyheten om nya Volvo XC70 slog ner som en bomb. Ingen trodde att Volvo skulle återuppliva den ikoniska modellen. Men nu har första exemplaret rullat av produktionsbandet.

År 1997 föddes Volvo V70 XC – en robust, terränginspirerad version av den redan omtyckta V70-kombin. Med fyrhjulsdrift och gott om utrymme blev den snabbt familjernas favorit. En bil som var pålitlig, svensktillverkad och kunde ta sig fram smidigt. Modellen har utvecklats genom åren, och nu har arvet förts vidare: den nya Volvo XC70 har precis rullat av produktionsbandet i Kina, redo att skriva nästa kapitel i historien om Volvos populära kombi-SUV.

Volvo V70 XC
Och nu har den första nya XC70 rullat ut från fabriken.

Nya XC70 börjar förhandsförsäljas den 27 augusti. Modellen säljs bara i Kina, men Volvo har inte uteslutit att XC70 kan lanseras i Europa. Bilen är en lyxig SUV byggd på SMA Super Hybrid Architecture, Volvos nya tekniska plattform för hybrider och laddhybrider. Den är 4 815 mm lång, 1 890 mm bred och 1 650 mm hög, med en hjulbas på 2 895 mm. Detta kan jämföras med Audi Q5, som också är en populär medelstor SUV i D-segmentet. XC70 är något längre, vilket troligtvis ger lite mer plats i bagageutrymmet.

Nya XC70, med säljstart den 27 augusti i Kina.

Från sidan syns slutna fälgar och infällda dörrhandtag, som förbättrar bilens aerodynamik. Det betyder att luftmotståndet minskar när bilen rullar, vilket både ger bättre bränsleförbrukning och längre räckvidd. En bra aerodynamik gör ofta också att bilen blir tystare på vägen. XC70 ger också ett elegant, men samtidigt sportigt, intryck med sina ramlösa dörrar och ramlösa backspeglar. Framtill pryds den av Volvos nya “Tors hammare”-strålkastare, och bakänden liknar tydligt den smygvisade bilden av kommande elbilen EX60. Men det kan hända att svenska Volvo-köpare inte får ta del av allt det nya.

Slutna fälgar och infällda dörrhandtag – hög elegans.

XC70 får en ren elräckvidd på över 200 km. Totalt uppges bilen kunna köra 1200 km, med en bränsleförbrukning på 5,85 l/100 km enligt WLTC-testmetoden, när batteriet är urladdat. Superhybridsystemet består av en 1,5-liters turbobensinmotor (1.5T) för laddhybrider, tre elmotorer (P1+P2+P4) och en 3-växlad DHT-växellåda. 

Nyheten är den sistnämnda – den 3-växlade DHT-hybriddrivningen. Den här växellådan gör det möjligt för bensinmotorn att börja driva hjulen direkt redan vid 20 km/h. Vanliga laddhybrider behöver ofta att bilen körs över 60 km/h innan motorn kan ta över drivningen direkt. Volvo blickar framåt och satsar stort – nästa stora elbil avslöjas 2026.

Nya XC70 är 1 650 mm hög. Detta kan jämföras med BMW X3, som är ca 1 670 mm hög.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt