Nu kommer de nya superrondellerna till Sverige. Den första Hasselcirkeln är på väg att börja byggas.
– Med de här kommer det bli färre konfliktsituationer i trafiken, säger Sebastian Hasselblom.
Han är trafikingenjör och pappa till den nya uppfinningen. Inspiration har hämtats från utlandet. Men designen är unik. Nu ska de börja byggas i Uppsala. Först ut är Bärbyleden och därefter kommer den att byggas på två andra platser i universitetsstaden.
– Den stora skillnaden är att man inte kan byta körfält inne i cirkulationsplatsen. Man väljer rätt körfält när man kör in och håller sig på den.
Många rondeller saknar vägvisning. Bilisterna måste ge sig in i cirkulationsplatsen samtidigt som de försöker väja för andra bilar. Detta är klassiskt farliga situationer. Allra helst vid rusning, när många är trötta och lite stressad efter jobbet.
– I Hasselcirken finns det alltid en portal och du följer vägvisningen innan du kör in. Sedan följer du ditt körfält hela vägen och behöver inte byta.

Sebastian Hasselblom har tittat på många olika typer av cirkulationsplatser. Under tiden har hans uppfinning växt fram. Målet är att göra trafiken säkrare och smidig.
– Det finns cirkulationsplatser där man måste byta körfält. Det är ofta upphov till konfliktpunkter. Med den här nya metoden undviker vi dem och får en mycket säkrare cirkulationsplats med färre incidenter.
Med Hasselcirken behöver du inte stanna och lämna väjningsplikt. Du kan lugnt köra in i cirkulationsplatsen och sedan följa ditt körfält mot önskad destination.
– Dessutom behöver du i praktiken inte alltid väja för trafik i det inre cirkulerande fältet om du kör in i det högra tack vare avskiljaren mellan det inre och yttre cirkulerande körfältet. I övrigt måste man alltid väja som vanligt. Det gör att trafiken flyter fram mycket smidigare. Man undviker köbildning och gör så att trafiken fungerar bättre. Allra helst när det är mycket trafik finns det stor vinning.
Cirkulationsplatser är ett av trafikens värsta platser. Här uppstår många och onödiga olyckor. Visserligen inte de allvarligaste. Men ändå en anledning att hitta en bättre metod. Det har Sebastian Hasselblom gjort.
– Det finns många scenarier för att det ska uppstå farliga situationer i vanliga cirkulationsplatser. Ett vanligt exempel är när någon i det yttre körfältet kommer ikapp någon till vänster, som sedan ska byta körfält.
Han har hämtat inspiration från kontinenten. Nu ska det här konceptet prövas i den svenska trafiken.
– Jag har studerat liknande upplägg utomlands. Där har man haft betydligt färre olyckor. Men det här är en egen modell som är anpassad efter våra trafikförhållanden. Det ska bli roligt nu när det blir verklighet, avslutar Sebastian Hasselblom.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.