Ny svensk uppfinning – en revolution för helljus

En svensk innovation kan förändra hur vi ser på extraljus för alltid. Veyra har utvecklat världens enda patenterade extraljussystem som monteras inne i bilen.
– Det räcker att vi säger att vi har tagit fram ett extraljus som sitter på insidan av framrutan för att folk ska höja på ögonbrynen, säger Mikael Carlsson på företaget Veyra
.

Snart kan du se en ny uppfinning ute på vägarna. Och det är en svensk som ligger bakom det som kan bli framtidens extraljus – som placeras på insidan av bilens framruta.
– Många extraljus handlar bara om att lysa längst möjligt framåt. Vi har fokuserat på att ge en ljusbild som gör att du ser mer av vägen och faktiskt kan reagera i tid, säger Mikael Carlsson som är kommersiellt ansvarig och delägare på Veyra.

Bakom idén står uppfinnaren Lars Svelander. Han är utbildad civilingenjör och tidigare professionell racerförare som arbetat med konceptet sedan slutet av 2000-talet. Ursprungligen satt extraljuset i mitten av rutan under backspegeln.
– Lars är den tekniska hjärnan bakom produkten. Han har skruvat och utvecklat i flera år för att hitta rätt lösning, berättar Carlsson.

Men när biltillverkarna började placera allt mer avancerad teknik där tvingades uppfinnaren tänka om för att inte störa sensorer och kameror. Efter flera års utveckling närmar sig Veyra nu serieproduktion med fokus på yrkestrafiken inom lastbils- och transportbilssegmentet.
– Vi har haft kontakt med flera biltillverkare och gjort pre-compliance tester för att säkerställa att vår lösning inte stör någon annan elektronik i fordonet, säger Mikael.

Samtidigt ska det nya innovativa extraljuset göra det betydligt svårare för tjuven.
– Många yrkesförare har tidigare avstått från att sätta på extra ljus just på grund av risken att de blir stulna. Men vår lösning eliminerar nästan den risken, eftersom det inte längre bara är att skruva av extraljusen på utsidan.

Veyra har också försökt lösa en utmaning som många moderna bilägare känner igen. Avancerade sensorer, kameror som sitter i grillen och vid backspeglarna gör det svårt att montera extraljus utan att störa bilens teknik. Deras lösning som placeras innanför rutan innebär att installationen inte påverkar vare sig säkerhetssystem eller kameror.
– Det gör det svårt att hitta bra fästen utan att störa bilens teknik, men med vår lösning på insidan av rutan undviker vi detta helt, säger Carlsson.

Och med en inbyggd ratt kan man justera ljusbilden upp eller ner direkt från förarplatsen. Även om fokus i nuläget ligger på yrkestrafiken finns planer på att lansera en variant för personbilar under 2026.
– Med ungefär sex miljoner personbilar i Sverige är potentialen stor och många är intresserade av bättre extraljus som inte förstör bilens utseende.

Veyras CCO Mikael Carlsson (t.v) och uppfinnaren Lars Svelander (t.h)

Ljuset i Veyras extraljus är inte bara starkt och långräckande, berättar Mikael. Det är också anpassat för förarens ögon med en bredare och jämnare spridning som ger bättre sikt i sidled och längs vägkanter.
– Det handlar inte bara om hur långt ljuset når, utan också om hur det sprids. Vi har tre reflektorer som ger en mer ballongliknande spridning, vilket ger bättre sikt i sidled och längs vägkanter.

Prislappen för Veyras patenterade extraljus ligger idag på cirka 9 900 kronor (exkl. moms) för lastbilar- och transportbilar. Enligt Carlsson är priset rimligt med tanke på både kvaliteten och säkerheten. Dessutom finns andra ekonomiska argument.
– En traditionell extralampa eller runda lampor tar vind. Det här påverkar inte aerodynamiken alls, och det kan betyda lägre bränsleförbrukning, säger Carlsson.

Lanseringen är planerad till hösten och intresserade kan redan nu förhandsbeställa. Responsen från både yrkesförare och privatpersoner har varit positiv, berättar Carlsson.
– Vi har fått mycket positiv respons från både yrkesförare och privatpersoner som vill testa, avslutar han.

Och Carlsson hoppas att Lars Svelanders uppfinning, som han nu är med och stöttar även ska kunna göra vägarna säkrare.
– Vår ambition är att förbättra trafiksäkerheten, och att fler ska känna sig trygga när de kör i mörker. Vi tror att den här lösningen har potential att bli en ny standard för extraljus, inte minst på grund av dess design och funktion.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt