På denna Volvo XC70 gick mätaren sönder vid 999 999 km. Bilen däremot går fortfarande lika bra som när den var ny.
– Den går otroligt bra, säger ägaren.
För ungefär 21 år sedan bestämde sig holländaren Ton van Ulden för att skaffa en ny bil. Bilen han letade efter skulle ha gott om utrymmen och dessutom passa bra för att dra husvagn. Tidigare hade han ägt bilar av flera olika märken, men aldrig riktigt hittat någon som passade honom. När han tittade på olika alternativ fick han ett tips om Volvo XC70.
– Jag fick höra att den skulle hålla riktigt länge, säger Ton, till BD.
Holländaren bestämde sig för att lyssna på rådet och köpte en Volvo XC70. Enligt honom själv var det naturliga valet att välja en dieselmotor, men han bestämde sig för en bensindriven XC70.
– Det gjorde nästan ingen skillnad jämfört med bensin. Först senare insåg jag att jag hade fattat rätt beslut med bensin, ur miljösynpunkt, säger han.

I dag, 21 år efter köpet, har den nu 77-årige holländarens Volvo gått hela 1 002 515 kilometer. Enligt ägaren har bilen aldrig haft några problem eller behövt någon reparation. Men när mätarställningen nådde 999 999 kilometer stannade den och slutade fungera. Efter det har Ton registrerat körsträckan med hjälp av trippmätaren.
– Folk tycker att det är väldigt mycket, säger van Ulden.
Ton hävdar att Volvon fortfarande “går otroligt bra”, utan några skrammel eller fel. Påståendet bekräftades dessutom av en Volvoåterförsäljare som undersökte bilen efter att den passerat en miljon kilometer och berömde dess skick.
– En miljon kilometer är verkligen sällsynt. Och om det händer är det oftast Volvobilar. Och ofta den här femcylindriga, säger Nick van Helden från Volvoåterförsäljaren i Hengelo.
När Volvon passerade milstolpen blev Ton inbjuden till en fest hos återförsäljaren. Bilen har servats av samma mekaniker i 21 år. Otroligt nog har den fortfarande originalmotor och växellåda, men den har börjat förbruka mycket olja. Ton van Ulden har däremot inga som helst planer på att göra sig av med Volvon. Även om han skulle tvingas göra en dyr reparation hade han troligen behållit den.
– Om bilen är i gott skick efteråt, varför sälja den? avslutar Ton van Ulden.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.