Missen: Då blir din försäkring värdelös

Du kanske tror att du är skyddad av maskineskadeförsäkringen. Men många vet inte att enkla missar kan göra att den blir helt ogiltig – och du kan drabbas på grund av den förra ägarens misstag.

En blinkande oljelampa eller ett missat servicebesök. Eller en enda felbedömning i ett stressat ögonblick. Det kan vara tillräckligt för att försäkringsbolaget ska neka ersättning och du stå för hela notan själv. Även om du trodde att du var skyddad av maskinskadeförsäkringen. Fordonsjuristen Bo Ericsson varnar nu för de vanligaste misstagen bilägare gör.
– Det här är inte bara oaktsamhet, utan man pratar om att du själv framkallat försäkringsfallet. Du skapar det själv.

Många bilägare tror att det räcker att ha en försäkring som täcker maskinskador, men så enkelt är det inte. För att försäkringen ska gälla måste bilen vara korrekt servad, varningslampor måste tas på allvar och du får inte fortsätta köra om bilen visar tecken på allvarliga fel. Bo Ericsson lyfter fyra vanliga orsaker till att ersättning uteblir. Den första handlar om service.

En av de viktigaste sakerna att göra för att maskinskadeförsäkringen ska gälla är att följa tillverkarens rekommendationer för serviceintervall.

– Hoppar du över ett servicebesök eller låter bli att serva bilen på verkstad, så kan hela försäkringen bli ogiltig. Den andra gäller vad som faktiskt görs vid service. Vissa byter bara olja och filter, men skippar att byta till exempel spännrullar som tillverkaren rekommenderar av kostnadsskäl. Då brister din kamrem kanske, då är du också rökt, säger Bo Ericsson

Det andra vanliga misstaget är att köra vidare trots att oljetryckslampan blinkar. Något som vi nyligen rapporterade om nyligen när en ägare fick en chocknota på 70 000 kronor för att ha ignorerat den. Många tror att det går att ta sig till nästa avfart, men det kan göra dig medvållande till skadan. Det innebär att du själv bär ansvar för att ha förvärrat den.

– I försäkringsnämnden har vi haft ärenden där oljetryckslampan bara blinkar och i stället för att bara vrida av med nyckeln och slå på varningsblinkers, så fortsätter man köra till nästa avfart. Då är man ju medvållande i det som sker, säger Ericsson.

Det räcker alltså inte att du bara har försäkring. Du måste också agera rätt i stunden. Och det måste ske direkt. Om du känner dig osäker, ska du alltid omedelbart stänga av bilen. Annars riskerar du att försäkringen inte täcker skadan för att du förvärrat den.
– Tänds lampan, blinkar den eller lyser konstant – stäng av motorn bums och ring efter en bärgare.

Samma sak gäller om du förlorar kylvätska. Att ignorera en kokande motor eller kör vidare utan kyla kan räcka för att försäkringen ska ogiltigförklaras.
– Jag har haft ett par sådana nyligen där man tappar allt kylvatten och åker till nästa avfart. Det går inte. Man måste in till kanten och stänga av motorn omedelbart, säger Ericsson.

Att “bara köra bilen till nästa avfart” kan bli ett ödesdigert misstag som gör att din försäkring inte gäller.

Han berättar om ett unikt fall där en bilägare kört in i ett träd och kylsystemet skadades. Men föraren lät motorn gå vilket gjorde att han förlorade mot försäkringsbolaget.
– Han har kört in i träd och tappar allt kylvatten naturligtvis. Och han stänger då inte av motorn vilket gör att det förvärras. Det är också en sån där grej. Då blir det inget, säger han.

Förklaringen är tydlig: i försäkringsvillkoren används begreppet framkallande av försäkringsfall. Det innebär att om du agerar på ett sätt som bidrar till skadan, eller inte gör det du förväntas göra för att begränsa den, så kan du stå helt utan ersättning. Trots att du kanske är i chock när du precis råkat ut för en olycka så kan du alltså åka dit för det.

Och det gäller därför att vara extra noggrann när man köpt en begagnad bil. Servicehistoriken följer med bilen, och det är ditt ansvar att kolla att tidigare ägare skött sig.
– Har man köpt bilen, då måste man vara väldigt noggrann med att hitta serviceboken. Antingen i pappersform eller digitalt och se att den är komplett, säger Ericsson.

Han varnar för att många annonser, även bilhandlare påstår att bilen är “fullservad” utan att det stämmer. Om försäkringsbolaget sen kollar och upptäcker att någon service saknas, kan det vara kört.
– Handlaren påstår att det är full servicebok, och så får man problem. Sedan när vi sitter i nämnden ser vi att den inte är det. Då är det kört, säger han.

Köper du av en privatperson blir det dessutom svårare att få rätt. Då återstår ofta bara domstol. Köper du däremot av ett företag har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.
– Någonstans mellan 74 och 77 procent av alla företag följer faktiskt nämndens beslut så det är ändå en bra siffra, säger Ericsson.

Slutsatsen är att maskinskadeförsäkringen gäller inte automatiskt. Du måste serva bilen i tid och på rätt sätt, stanna direkt vid varningslampor, och tänka efter både före och efter ett bilköp. En liten miss kan annars bli ett mycket dyrt misstag. Och du tvingas betala för alla kostnader själv och har i värsta fall betalat för en försäkring du inte ens kan använda om serviceboken är ofullständig.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt