Danska hyperbilens pik mot Koenigsegg

Danska Zenvos vd avslöjar vad de ska göra för att nå toppen – företaget tänker inte härma konkurrenten Koenigsegg.
– Något som en Koenigsegg Gemera skulle inte finnas på vår radar, säger Jens Sverdrup, vd för Zenvo.

Superbilstillverkaren Zenvo grundades 2007 och har sitt säte i danska Præstø. Märket är litet men ambitiöst och har genom åren gjort sig ett namn med extremt kraftfulla bilar i begränsad upplaga. Nyligen visade företaget upp sina färdiga version av Zenvo Aurora ‘Tur’ som är en ny hyperbil med hela 1 850 hästkrafter. Men i en ny intervju med Top Gear avslöjar företagets vd, Jens Sverdrup, hur de planerar att nå toppen inom hyperbilsvärlden, samtidigt som han skickar en tydlig pik till svenska Koenigsegg.

Jens Sverdrup avslöjar till Top Gear att han gärna hade velat producera hyperbilar av helt nya typer. Men han är tydlig med att han aldrig någonsin hade velat ta fram en bil som Koenigsegg Gemera.
– Vi är ett hyperbilsmärke. Vi har ingen ambition att börja tillverka familjebilar. Något som en Koenigsegg Gemera skulle inte finnas på vår radar, säger Sverdrup till Top Gear. 

Koenigsegg Gemera.
Zenvo Aurora ‘Tur’.

Det verkar alltså som att Zenvos vd inte alls uppskattar Koenigseggs fyrsitsiga hyperbil med 2 300 hästkrafter, som accelererar från 0 till 100 km/h på bara två sekunder och har en toppfart på över 400 km/h.
– Jag skulle gärna vilja tillverka hyperbilar i nya genrer också, så inte en SUV utan en hyperterrängbil, säger han.

Zenvos vd avslöjade dessutom att tillverkaren just nu håller på att utveckla en helt ny V10-motor till företagets nästa hyperbil. Jens Sverdrup säger att modellen inte nödvändigtvis måste vara en hybrid, även om det kommer att bli svårt att uppfylla dagens krav utan ett hybridsystem.
– Vi arbetar redan på en V10-version för vår nya hyperbil, säger han.
– Det kommer förmodligen också att finnas V8-versioner, men det skulle vara så lite som vi kan komma på vad gäller cylindrar, eftersom det fortfarande är en väldigt extrem motor och väldigt dyr såklart, så den är verkligen gjord för hyperbilsvärlden, fortsätter han.

Men även om Jens Sverdrup inte gillar Gemera finns det andra som gör det. På Carup har vi tidigare skrivit om en dansk miljardär som köpte den svenska hyperbilen. Men i stället för att köra den använder han den till att locka fler att besöka hans herrgård på den danska ön Langeland.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt