Dieselbilen lever, trots tuffa skatter. Flera modeller ökar i registreringar och håller värdet bättre än elbilar. Här är Sveriges mest sålda dieselbilar 2025.
Därför kan diesel fortfarande kan vara ett smart val för plånboken – trots hög straffskatt.
Diesel var länge det självklara valet. Låg förbrukning, starka motorer och bra andrahandsvärde gjorde dem populära. Men i takt med att skattesystemet stramats åt och klimatpolitiken skiftat fokus mot el och laddhybrider, har dieselbilarna tappat mark.
Den stora vändpunkten kom med bonus malus-systemet. För dieselbilar innebär det inte bara hög grundskatt utan också extra miljöavgifter, något som bensin-, el- och hybridbilar slipper. Under de tre första åren är skatten särskilt hög, ofta över 12 000 kronor per år. Efter tre år sjunker skatten rejält och det gynnar andrahandsvärdet.

Samtidigt har dieseln tappat sitt gamla bränsleprisövertag. Där literpriset tidigare låg lägre än bensin, är det idag tvärtom. Skälen är flera: höjd energiskatt, ökad efterfrågan inom transportsektorn och ett mer komplicerat och kostsamt produktionsförfarande jämfört med bensin. Allt detta har gjort att dieselbilarna marginaliserats. I personbilssektorn utgör dieselmodeller mindre än 10 procent av nyregistreringarna i år och minskar med 17 procent i år.
Trots det finns det modeller som går mot strömmen. VW Tiguan toppar listan hittills i år med 768 nyregistreringar, en ökning med 4,5 procent jämfört med 2024. Den tvåliters dieselmotorn kombinerad med fyrhjulsdrift och automatlåda fortsätter att locka, trots en årsskatt på 13 616 kronor de tre första åren. Därefter sjunker skatten till 4 064 kronor, vilket bidrar till att hålla andrahandsvärdet uppe. En tre år gammal Tiguan med omkring 6 000 mil går i dag för cirka 370 000 kronor, vilket motsvarar 75 procent av nypriset. En mycket stark siffra sett till konkurrerande drivmedel.

Även Skoda Kodiaq är populär trots ett tapp jämfört med i fjol. Modellen har ett nypris från 507 200 kronor och en årsskatt på 12 743 kronor, som efter tre år minskar till 3 851 kronor. Andrahandsvärdet är gott, en tre år gammal Kodiaq är värd cirka 67 procent av nypriset.
Flera modeller från VAG-koncernen ligger högt i statistiken: VW Passat, Audi A6, VW T-Roc och nykomlingen VW Tayron hör till de tio mest sålda dieselbilarna under första halvåret 2025. Audi Q5, Q8 och Mercedes E-klass visar tillväxt, medan Mercedes GLB tappar något i försäljning.
En dieselbil 2025 kan vara ett smartare val för plånboken än många tror. Med lägre inköpspris än motsvarande el- eller laddhybridmodell, lång räckvidd och stark efterfrågan på andrahandsmarknaden, inte minst från exportköpare, finns fortfarande mycket som talar för diesel. Lägg till rejält lägre skatt efter tre år och bevisat högt andrahandsvärde, och ekvationen blir plötsligt intressant. Samtidigt måste du räkna med att bränslet kan bli rejält mycket dyrare när EU: utsläppssystem ETS2 införs om 1,5 år.
Dieselbilarna som säljer bäst i år
Modell | Antal 2025 | Antal 2024 | Förändring (%) | Nypris | Skatt år 1-3 | Skatt år 4- |
VW Tiguan | 768 | 735 | +4.5% | 485 900 kr | 13 616 kr | 4 064 kr |
Skoda Kodiaq | 680 | 774 | -12.1% | 507 200 kr | 12 743 kr | 3 851 kr |
Audi A6 | 549 | 423 | +29.8% | 629 000 kr | 12 743 kr | 3 851 kr |
VW Passat | 515 | 505 | +2.0% | 501 900 kr | 12 161 kr | 3 709 kr |
VW T-Roc | 314 | 192 | +63.5% | 413 400 kr | 10 996 kr | 3 424 kr |
VW Tayron | 294 | – | NY | 510 900 kr | 15 071 kr | 4 419 kr |
Audi Q5 | 199 | 166 | +19.9% | 599 000 kr | 14 198 kr | 4 206 kr |
Mercedes GLB | 149 | 181 | -17.8% | 548 900 kr | 11 724 kr | 3 602 kr |
Audi Q8 | 134 | 80 | +67.5% | 916 400 kr | 22 202 kr | 6 160 kr |
Mercedes E-klass | 133 | 121 | +9.9% | 641 900 kr | 9 396 kr | 3 034 kr |
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.