Chockdyrt parkera elbil – om du bor på fel ställe

Enbart parkering för elbil kan bli dyrare än all bensin för den som bor i lägenhet. Laddning tillkommer.
– 1 600 i månaden? Det var dyrt! säger klimatexperten Svante Axelsson.

Miljontals svenskar som bor i lägenhet är i dag utestängda från att ladda sina elbilar hemma. I stället tvingas de ladda vid offentliga laddstationer eller vid en hyrd parkeringsplats med en laddbox – något som kan bli mycket kostsamt.

SVT Västerbotten har kartlagt hur mycket det kostar att hyra en parkering hos flera bostadsbolag i Umeå och upptäckte då ett tydligt mönster: det är betydligt dyrare att hyra en parkeringsplats med laddning. Hos det kommunala bostadsbolaget Bostaden sträcker sig priserna från 867 kronor till 1 680 kronor i månaden för en parkering med laddbox. För cirka 40 procent av dessa tillkommer dessutom kostnader för själva elanvändningen.
– Det är synd, det ligger ju i tiden att tänka på miljön, säger elbilsägaren Annika Karlsson till SVT.

Det kan kosta 1600 kronor i månaden att hyra en parkeringsplats med laddare i Umeå.

För parkeringsplatser utan laddbox är priset däremot mellan 255 och 1 122 kronor. Det är alltså i de flesta fall betydligt dyrare att parkera en elbil än en bensinbil.
– En laddbox kräver en annan typ av service, fler kontroller och har också en teknisk livslängd som vi behöver räkna med i vår investering, säger Johanne Lindgren, hållbarhetschef på Bostaden.

Klimatexperten Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, är chockad över de höga priserna för elbilsparkeringar. Han menar att Umeå kommun måste se över detta för att de ska kunna nå sina klimatmål till år 2030.
– Då bör man verkligen underlätta för elalternativ. Dieselbilen är den som släpper ut mest farliga partiklar, så att minska på det är både klimatsmart och luftkvalitetsmart, säger han till SVT.

Det är dessutom inte billigt att ladda vid offentliga laddstationer. Elbilsägare utan tillgång till egen laddare betalar ofta upp till fyra gånger mer än de som kan ladda hemma. Enligt en norsk studie från NAF visade deras vintertest att skillnaden är slående: för en Tesla Model 3 – bilen med lägst förbrukning i testet – kostar hemmaladdning för en villaägare cirka 2 554 kronor per år. För den som måste snabbladda vid en offentlig station kostar det omkring 9 900 kronor per år. Om bensinen var så mycket dyrare för vissa skulle den kosta 66 kronor litern.

På Carup har vi tidigare skrivit om hur det är både svårare och dyrare att äga elbil för en stor del av befolkningen. Nästan vartannat svenskt hushåll bor i dag i lägenhet. Enligt SCB bor 46,6 procent av befolkningen i lägenhet – varav 19,6 procent i bostadsrätt och 27 procent i hyresrätt. För många av dessa saknas möjlighet att ladda bilen hemma, vilket gör ägandet både krångligare och dyrare.

Årlig laddningskostnad för 24 elbilsmodeller:

ModellHemmaladdning(1,42 kronor per kWh)Snabbladdning(5,5 kronor per kWh)
Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift2554 kr9 900 kr 
Kia EV32758 kr10 692 kr 
Volvo EX30 2946 kr11 418 kr  
BYD Seal U3013 kr11 682 kr  
Ford Explorer3133 kr12 144 kr  
Mini Countryman3166 kr12 276 kr 
Hyundai Ioniq 53183 kr12 342 kr 
Smart #3 Brabus3183 kr12 342 kr 
Polestar 33303 kr12 804 kr 
Peugeot e-30083320 kr12 870 kr 
BYD Sealion 73337 kr12 936 kr 
Xpeng G63337 kr12 936 kr 
Volkswagen ID.7 GTX Tourer3405 kr13 200 kr 
Peugeot e-50083422 kr13 266 kr 
Porsche Taycan3422 kr13 266 kr 
Audi Q6 e-tron3490 kr13 530 kr 
BYD Tang3592 kr13 926 kr 
NIO EL8 3694 kr14 322 kr 
Porsche Macan 3762 kr14 586 kr 
BMW i5 Touring 3779 kr14 652 kr 
Hongqi EHS7 3814 kr14 784 kr 
Lotus Emeya 3899 kr15 114 kr 
Voyah Dream 4597 kr17 820 kr 
Mercedes G5805227 kr20 262 kr 
Källa: NAF

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt