Enbart parkering för elbil kan bli dyrare än all bensin för den som bor i lägenhet. Laddning tillkommer.
– 1 600 i månaden? Det var dyrt! säger klimatexperten Svante Axelsson.
Miljontals svenskar som bor i lägenhet är i dag utestängda från att ladda sina elbilar hemma. I stället tvingas de ladda vid offentliga laddstationer eller vid en hyrd parkeringsplats med en laddbox – något som kan bli mycket kostsamt.
SVT Västerbotten har kartlagt hur mycket det kostar att hyra en parkering hos flera bostadsbolag i Umeå och upptäckte då ett tydligt mönster: det är betydligt dyrare att hyra en parkeringsplats med laddning. Hos det kommunala bostadsbolaget Bostaden sträcker sig priserna från 867 kronor till 1 680 kronor i månaden för en parkering med laddbox. För cirka 40 procent av dessa tillkommer dessutom kostnader för själva elanvändningen.
– Det är synd, det ligger ju i tiden att tänka på miljön, säger elbilsägaren Annika Karlsson till SVT.

För parkeringsplatser utan laddbox är priset däremot mellan 255 och 1 122 kronor. Det är alltså i de flesta fall betydligt dyrare att parkera en elbil än en bensinbil.
– En laddbox kräver en annan typ av service, fler kontroller och har också en teknisk livslängd som vi behöver räkna med i vår investering, säger Johanne Lindgren, hållbarhetschef på Bostaden.
Klimatexperten Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, är chockad över de höga priserna för elbilsparkeringar. Han menar att Umeå kommun måste se över detta för att de ska kunna nå sina klimatmål till år 2030.
– Då bör man verkligen underlätta för elalternativ. Dieselbilen är den som släpper ut mest farliga partiklar, så att minska på det är både klimatsmart och luftkvalitetsmart, säger han till SVT.
Det är dessutom inte billigt att ladda vid offentliga laddstationer. Elbilsägare utan tillgång till egen laddare betalar ofta upp till fyra gånger mer än de som kan ladda hemma. Enligt en norsk studie från NAF visade deras vintertest att skillnaden är slående: för en Tesla Model 3 – bilen med lägst förbrukning i testet – kostar hemmaladdning för en villaägare cirka 2 554 kronor per år. För den som måste snabbladda vid en offentlig station kostar det omkring 9 900 kronor per år. Om bensinen var så mycket dyrare för vissa skulle den kosta 66 kronor litern.
På Carup har vi tidigare skrivit om hur det är både svårare och dyrare att äga elbil för en stor del av befolkningen. Nästan vartannat svenskt hushåll bor i dag i lägenhet. Enligt SCB bor 46,6 procent av befolkningen i lägenhet – varav 19,6 procent i bostadsrätt och 27 procent i hyresrätt. För många av dessa saknas möjlighet att ladda bilen hemma, vilket gör ägandet både krångligare och dyrare.
Årlig laddningskostnad för 24 elbilsmodeller:
Modell | Hemmaladdning(1,42 kronor per kWh) | Snabbladdning(5,5 kronor per kWh) |
Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift | 2554 kr | 9 900 kr |
Kia EV3 | 2758 kr | 10 692 kr |
Volvo EX30 | 2946 kr | 11 418 kr |
BYD Seal U | 3013 kr | 11 682 kr |
Ford Explorer | 3133 kr | 12 144 kr |
Mini Countryman | 3166 kr | 12 276 kr |
Hyundai Ioniq 5 | 3183 kr | 12 342 kr |
Smart #3 Brabus | 3183 kr | 12 342 kr |
Polestar 3 | 3303 kr | 12 804 kr |
Peugeot e-3008 | 3320 kr | 12 870 kr |
BYD Sealion 7 | 3337 kr | 12 936 kr |
Xpeng G6 | 3337 kr | 12 936 kr |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 3405 kr | 13 200 kr |
Peugeot e-5008 | 3422 kr | 13 266 kr |
Porsche Taycan | 3422 kr | 13 266 kr |
Audi Q6 e-tron | 3490 kr | 13 530 kr |
BYD Tang | 3592 kr | 13 926 kr |
NIO EL8 | 3694 kr | 14 322 kr |
Porsche Macan | 3762 kr | 14 586 kr |
BMW i5 Touring | 3779 kr | 14 652 kr |
Hongqi EHS7 | 3814 kr | 14 784 kr |
Lotus Emeya | 3899 kr | 15 114 kr |
Voyah Dream | 4597 kr | 17 820 kr |
Mercedes G580 | 5227 kr | 20 262 kr |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.