Mercedes-AMG:s nya elbil fejkar att den har en V8

Mercedes-AMG:s nya konceptbil visar nu hur framtidens eldrivna AMG ska mullra, vibrera och låta. Men allt kommer att vara fejkat.
–AMG handlar om en känslomässig upplevelse, säger en teknikchef på Mercedes.

Känsla är det viktigaste för Mercedes-AMG. Nu vill de väcka samma starka intryck med sina elbilar – genom att efterlikna ljudet. Deras nya konceptbil, AMG Concept GT XX, visar tydligt vad de siktar på. Bilen ska matcha tidigare bensinmodeller, och modellen ska kännas som en bensinbil i varje ögonblick bakom ratten.

Konceptbilen kan bli en produktionsmodell redan 2026. Den har 1 360 hästkrafter, fyra dörrar och en toppfart på 350 km/h. Men det är inte bara siffrorna som räknas. AMG vill också skapa en hög ljudupplevelse. Och företaget har bekräftat att den kommande modellen får högtalare som ska ge motorljud. Dessutom tycks den få fejkad växellåda.

Det kanske låter konstigt, men ljudet kommer faktiskt från strålkastarna. I ett Instagram-klipp från Mercedes kan man redan höra hur det låter. Markus Schäfer, teknikchef på Mercedes-AMG berättar att känslan bakom ratten är helt avgörande. I en intervju med Autocar berättar han:
– Den måste beröra dig känslomässigt. Om den inte gör det, har vi inte lyckats. Det är detta AMG handlar om – och det är exakt vad vi överfört, bit för bit, till AMG GT XX.

Och det märks att AMG tar det här på stort allvar. Man jobbar hårt för att återskapa bensinkänslan.
– Det måste vara autentiskt när det gäller kraft, körbarhet och prestanda på bana, säger Schäfer, – men AMG handlar också om en känslomässig upplevelse – akustiskt, med ljud, vibrationer och känsla – och det är precis vad du kan förvänta dig även i den här bilen.

Mercedes-AMG:s nya superbil testas i Sverige.

Med andra ord: AMG:s första helelektriska modell kommer inte vara tyst och försiktig. Den kommer att mullra, vibrera vid växlingar och låta som en riktig prestandabil – även om allt är återskapat och bilen är helt eldriven.

Det här påminner en del om vad Hyundai redan gjort med sin Ioniq 5 N – en elbil som hyllats för att ge både känsla och vara rolig att köra. Att elbilar är framtiden går inte att förneka. Bilindustrin har investerat enormt i elektrifiering, och elbilar erbjuder redan imponerande prestanda. 

Men för ett märke som AMG räcker det inte med imponerande prestanda. Bilen måste även kännas – och låta – som en riktig AMG. Hyundais Ioniq 5 N har visat att det är möjligt. Om ett koreanskt vardagsmärke klarar det, kanske även AMG kommer kunna lyckas. Framtiden får utvisa.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt