Ett punkterat däck låter som ett enkelt jobb. Men när en modern Audi rullar in med en spik i däcket visar det sig snabbt att jobbet inte alls är så snabbt avklarat.
– Det här är varför ingen vill jobba på verkstad längre, säger en mekaniker.
Det ser ut som ett rutinjobb: ett däck med en spik i. Plocka ut den, plugga hålet och skicka iväg bilen igen. Men för dagens mekaniker kan just den sortens jobb snabbt förvandlas till en mardröm. Det som förr tog tio minuter kräver i dag felsökning, mjukvaruråterställning och kalibrering.
– Det borde vara en snabb fix. Men istället sitter jag här och rensar felkoder i 30 minuter, säger mekanikern i TikTok-videon.
I en TikTok-video som setts av hundratusentals visar bilmekanikern bakom kontot BleedFuel hur ett litet fel triggar en kedjereaktion. Bilens däcktryckssystem varnar inte bara för lågt tryck, utan sätter igång en rad andra systemfel. ABS, antisladd, farthållare, parkeringsbroms och förarassistans stänger av eller begränsas. Allt på grund av att en enda sensor rapporterat avvikande värden.
@bleed_fuel Reason # 179562595 #dealership #technician #mechanic #cartok #audi ♬ original sound – BleedFuel
Felet ligger inte i däcket, utan i hur bilarna numera är uppbyggda. Moderna fordon, särskilt från europeiska tillverkare, är fullproppade med sensorer och styrmoduler som är sammankopplade i ett känsligt nätverk. När ett system flaggar, påverkas flera andra och bilen kräver att allt återställs digitalt innan den kan köras normalt igen.

Istället för att bara laga däcket tvingas han sitta och brottas med bilens datasystem. Många reparationer handlar i dag mindre om att skruva och mer om att navigera genom låsta menyer och felkoder, säger han. För att nollställa systemen krävs ofta dyra verktyg och programvara som bara märkesverkstäder har tillgång till. Det gör jobbet krångligare för fristående verkstäder och dyrare för kunden.
Konsekvensen är att ett simpelt däckbyte inte längre handlar om att laga gummit. Det handlar om att få tillgång till rätt dator, rätt licens och rätt mjukvara. Och att veta exakt hur man nollställer alla de fel bilen spottar ur sig efteråt. Ett snabbt jobb förvandlas till ett utdraget pussel av koder och spärrar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.