Beskedet chockar bilentusiaster i Storbritannien idag. Geely-ägda Lotus är på väg att lägga ner sin klassiska sportbilsfabrik i Storbritannien. Istället kan produktionen flyttas över till Volvo i USA.
– Ordern har kommit från Lotus-ledningen i Kina, uppger en källa för Autocar.
Sportbilstillverkaren Lotus historia är nära förknippad med Storbritannien. Det var här företaget grundades 1952 av Colin Chapman. Men nu ser det ut som Lotus kan bli helt kinesiskt och amerikanskt, istället för brittiskt. Men nu har ägaren Geely bestämt att Lotus sportbilar ska flyttas till USA, uppger Autocar och flera andra brittiska medier.
Orsaken är Donald Trumps strafftullar mot importerade bilar. Det sista formella beslutet ska dock ännu inte vara fattat enligt BBC, men ledningen sticker inte under stol med planerna.
– Vi tror att lokalisering är en genomförbar plan. Vi försöker utnyttja vår amerikanska strategi för att komma ikapp förlusterna på grund av tullhöjningen, sa Lotus VD Feng Qingfeng när företaget släppte sin kvartalsrapport.



En historia i brittiska Hethel som startade redan 1966 kan nu var över. Lotus har redan sagt upp 270 anställda i år. Men nu kan samtliga 1300 sportvagnsbyggare tvingas sluta. Lotus undersöker just nu var produktionen ska ta vägen. Enligt Autocar är ett av de starkaste alternativen att flytta till Volvo Cars fabrik i Charleston, South Carolina. Precis som Lotus så ägs Volvo av kinesiska Geely. Och Volvos fabrik i USA är väldigt underutnyttjad. Den kan bygga 150 000 bilar per år, men bygger idag betydligt färre elbilar åt Volvo och Polestar.
– Vi för en djupgående diskussion med våra strategiska partners, säger Lotus vd.
Lotus bygger idag elbilar i Kina, men de klassiska sportbilarna byggs i Storbritannien. Försäljningen har minskat med med 42 procent under inledningen av året. Lotus gjorde en förlust på 1,8 miljarder. Elbilarna som byggs i Kina har blivit osäljbara i USA efter att de fick 100 procentiga tullar, men sedan i april får även sportbilarna en tull på 25 procent. Att flytta produktion till Volvo i USA kan bli ett snabbspår, men beskedet smärtar många i Storbritannien.
– Det är en skam, säger en tidigare Lotus-chef till Autocar.


Enligt Financial Times är läget för Lotus i Storbritannien så allvarligt att de har “kämpat med att betala sina leverantörer de senaste veckorna”. Ett stort bekymmer är att Lotus satsat hårt på nya elbilar som sportbilsköparna ratat. Samtidigt har de inte utvecklat nya modeller med förbränningsmotorer. Nu kan de komma att göra om flera modeller till laddhybrider, uppgav ledningen vid kvartalsbokslutet.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter