Tanka bensin kan bli billigare än att ladda elbil

Att ladda elbilen hemma är billigare än att tanka en bil med bensin. Men hur ser det ut under bilsemestern? Vi har jämfört el- och bensinpriserna ute på svenska vägar – och resultatet chockar en del.

Semestrarna är i full gång och många svenskar ger sig ut på vägarna med fullpackade bilar och siktet inställt på sommarens äventyr. Men i takt med att hushållsekonomin pressas allt mer är det fler som värderar el- och drivmedelspriserna ute på vägarna. Men vad är egentligen billigast just nu – el eller bensin?

För att få en tydlig bild har vi jämfört två populära bilar i olika segment. Den ena är elbilen Volvo EX30 med en blandad förbrukning på 16,7 kWh per 100 kilometer enligt WLTP. Den andra är bensindrivna Volkswagen T-Cross med en snittförbrukning på cirka 5,7 liter per 100 kilometer. Båda är kompakta SUV:ar med liknande storlek och funktion. EX30 är tyngre på grund av batterierna, medan T-Cross är lättare tack vare sin bensinmotor, men storleksmässigt ligger de ganska nära varandra.

Att ladda hos Ionity kostar just nu 6,40 kronor per kilowattimme.

Laddar du EX30 på resan via Sveriges största snabbladdarnätverk Ionity utan några medlemskap, appar eller abonnemang kostar det i dagsläget 6,40 kronor per kilowattimme. Det är alltså det pris som gäller om du snabbt behöver ladda längs vägen under sommaren. Räknar vi på det blir kostnaden för att köra 100 kilometer med elbilen 106,88 kronor.

Just nu kan du tanka bensin på flera obemannade mackar runt om i Sverige för 15,10 kr/litern. Om vi räknar ut hur mycket en Volkswagen T-Cross skulle kosta att köra 100 kilometer så visar det sig faktiskt att det är billigare än elbilen. Samma sträcka i en bensindriven T-cross med en förbrukning på 5,7l/100km och ett bensinpris på 15,10 kronor per liter kostar idag 86,07 kr.

På många St1 stationer i Sverige kan du just nu tanka 95-oktanig bensin för 15,08 kr/litern.

Det betyder att elbilen i just det här exemplet faktiskt är dyrare att köra än bensinbilen. Åtminstone om du laddar på Ionitys snabbladdare längs motorvägen. Volvo EX30 är dessutom ingen energislukare bland elbilar. Ändå sticker kostnaden iväg snabbt med dagens snabbladdningspriser om man inte vill abonnera på något månadsabonnemang och hålla på att fippla med olika appar.

För dig som laddar hemma ser kalkylen förstås annorlunda ut. Då kan kilowattpriset ligga betydligt lägre och då är elbilen överlägset billigare. Hemmaladdad el är sommarens billigaste bränsle. Men på semestern är det många som tvingas snabbladda, särskilt om man åker långt och bor på hotell eller camping. Så trots att det länge hetat att elbil är billigare i drift, kan det i sommar alltså vara billigare att tanka bensin än att ladda elbilen ute på vägarna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt