Dolda stödet på 3 miljarder till elbilar

De flesta svenskar får inte längre en krona i stöd när de köper elbil. Men nu riktas hård kritik mot ett dolt stöd på 3 miljarder kronor.

Regeringen satsar miljardbelopp på att göra elbilar billigare – men inte för vanliga hushåll. I stället är det företag som tjänar mest på statens nuvarande system.
– Privatpersoner får inte något liknande stöd, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige, till Privata Affärer.

När bonus-malus-systemet skrotades 2022 försvann också den populära klimatbonusen för nya elbilar. Sedan dess har det varit tyst från regeringen kring stöd för privatpersoner som vill gå över till eldrift. I ett nytt förslag från Naturvårdsverket lyfts visserligen idén om en ny premie på upp till 54 000 kronor. Men de flesta svenskar omfattas inte.

Det nya förslaget riktar sig till hushåll med lägre inkonst i landbygdskommuner eller områden med dålig kollektivtrafik.

Naturvårdsverkets nya förslag innebär en tillfällig elbilspremie på upp till 54 000 kronor för hushåll med lägre inkomster som bor i landsbygdskommuner eller områden med dålig kollektivtrafik. Stödet gäller för köp eller privatleasing av elbil och är tänkt att införas 2026 om EU-kommissionen godkänner det.

Syftet är att använda pengar ur EU:s sociala klimatfond som är en fond avsedd för ”utsatta hushåll”. Det innebär ett strikt urval och gör att väldigt få kan ta del av stödet.
– Vi ser positivt på införandet av en ny klimatbonus för elbilsköp, men tyvärr begränsas stödet till följd av att pengarna hämtas ur den här EU-fonden. Helst hade vi velat se ett bredare stöd, säger Stjernvall.

Men samtidigt som privatpersoner lämnas utan stöd fortsätter företagen att få stora skattelättnader. Sedan sommaren 2022 får nämligen eldrivna tjänstebilar ett kraftigt sänkt förmånsvärde. Upp till 350 000 kronor eller halva bilens nypris kan räknas bort. Det sänker skatten rejält för den anställde som kör bilen.

Enligt M Sveriges beräkningar kan det handla om en skattemässig fördel på upp till 45 000 kronor under tre år – per bil. Och notan för staten uppskattas till 2–3 miljarder kronor årligen för detta, trots att M Sverige gjort en “konservativ beräkning”.

Riksförbundet M Sverige menar att det statliga stödet skapar en snedvridning. Istället för prisvärda elbilar riktade till hushåll så fylls marknaden med fullutrustade tjänstebilar med stora batterier. Vilket efterfrågas oftare av företag och inte privatpersoner.

– En privatperson hade nog gärna sett fler billigare basmodeller i bilhallarna. Det finns exempel på elbilar som i Sverige kostar runt 400 000 kronor. Men som går att köpa i ett basutförande utomlands, bland annat i Frankrike, för drygt 200 000, säger Stjernvall till Privata Affärer.

Det föreslagna bidraget kan enligt Stjernvall ändå leda till en viss förändring. En av begränsningarna i stödet är att bilen inte får kosta mer än 500 000 kronor vilket kan pressa in billigare modeller på den svenska marknaden.

Men tittar man på kostnaden blir skillnaden tydlig. Den nya elbilspremien skulle kosta staten ungefär 200 miljoner kronor per år eftersom resten betalas av EU. Samtidigt går flera miljarder varje år till företagsbilar i Sverige, utan några krav på hur mycket man tjänar, var man bor eller hur bilen används.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt