Ny elbil reas ut – Skoda i priskrig mot Volvo

Skoda drar igång ett priskrig mot Volvo. De rear ut sin nya elbil Skoda Elroq billigare än storsäljaren Volvo EX30. Räckvidd eller utrymme – vad väljer du? 

Privatleasing av elbilar har blivit allt mer populärt. Och just nu eskalerar priskriget i SUV-segmentet. Skoda gör ett oväntat drag med sin nya Elroq, som nu är billigare att leasa än Volvos EX30. För den som funderar på att köpa bil är prisskillnaden mellan modellerna väldigt tydlig. Skoda Elroq 50 kostar ungefär 425 000 kronor ny medan Volvo EX30 Single Motor Extended Range ligger runt 509 000 kronor – över 80 000 kronor dyrare. Men är verkligen Skodan det bästa klippet?

Skoda Elroq är märkbart större än Volvo EX30. Den är ungefär 25 centimeter längre, några centimeter bredare och högre. Den har även mer utrymme mellan hjulaxlarna, vilket ger mer plats i kupén. Bagageutrymmet är också större med 470 liter i Elroq jämfört med 318 liter i EX30. På pappret är Elroq ett klart prisvärt alternativ. Den är större, rymligare än Volvos modell och är nästan 200 kronor billigare per månad jämfört med EX30 att privatleasa.

Skoda har nyligen sänkt leasingkostnaden med cirka 400 kronor, totalt är det 5000 kronor per år billigare jämfört med tidigare. Elroq går att privatleasa för 3 795 kronor i månaden vilket är exakt 191 kronor billigare än Volvo EX30 som ligger på 3 986 kronor per månad. Båda månadskostnaderna avser en avtalstid på 36 månader där serviceavtal ingår och 1000 mil körsträcka per år är det som gäller.

Även om Skoda Elroq på ytan framstår som det billigare alternativet, kan Volvos erbjudande visa sig vara det smartare valet för den som prioriterar räckvidd framför utrymme. Den extra månadskostnaden på knappt 200 kronor ger i gengäld omkring 10 mil längre körsträcka vilket för vissa kan vara viktigare än bilens storlek.

Oavsett vilken modell man lutar åt visar det här priskriget att privatleasing kan vara ett klokt sätt att köra elbil utan att ta hela risken själv. Med värdeminskningen som drabbar nya bilar så fort de rullar ut från återförsäljaren kan det vara tryggare att leasa än att köpa – särskilt om man ändå håller sig inom ramarna för milbegränsningen. När service och underhåll dessutom ingår blir det enklare att räkna på vad bilägandet faktiskt kostar, månad för månad.

Med det sagt ska man inte glömma att det kan tillkomma extra kostnader vid leasing – exempelvis för onormalt slitage. Tar man inte hand om bilen kan det bli en dyr affär i slutändan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt