Här är Volvo 960:an som har gått över 100 000 mil. Ägaren Hauke har samtidigt inga planer på att låta den vila.
– Det är så jag lever, säger flygmekaniker Hauke Hobbiesiefken-Feldmann till Auto Bild.
Volvo har tillverkat många bilar som har körts långt, och idag är världens längst körda bil en Volvo P1800 som har gått hela 515 000 mil. Det finns även exempel som Jim O’Shea, som körde 161 000 mil med sin älskade Volvo 740 innan den tragiskt nog blev stulen. I Tyskland finns även Hauke Hobbiesiefken-Feldmann, som äger en Volvo 960 från 1996 som har gått mer än 100 000 mil.
Volvon blev en del av Haukes liv när hans mamma köpte bilen år 2004. Bilen hade då gått 16 020 mil, men Hauke lyckades övertala sin mamma att köpa bilen i alla fall. Han fick köra den för det mesta, förutom när mamman behövde den för att transportera större saker till sitt jobb som grafisk formgivare.
– Om du inte behöver Volvon, kör jag den bara, sa han till henne, enligt honom själv.
Volvon blev snabbt populär bland Haukes vänner för sina stora utrymmen och säkerheten. Hauke fick ofta köra vännerna till och från fester, och bilen samlade snabbt på sig fler mil.
– Volvon var den perfekta bilen för mig från början. Stor, variabel, mångsidig, mycket bekväm, säker och pålitlig, säger Hauke, till Auto Bild.
Idag, ungefär 20 år efter att Volvon blev en del av familjen Hobbiesiefken-Feldmann, kör Hauke bilen nästan varje dag. Den har gått mer än 100 000 mil, och ända från början har tysken varit extremt noggrann med att utföra service på bilen. En stor del av noggrannheten har han fått från sitt jobb som flygmekaniker, enligt honom själv.
– Inom flyget hänger livet på perfekt fungerande tekniska processer. Jag är van vid mycket noggrant, dokumenterat arbete, säger Hauke.
Volvon används fortfarande under hela året, vare sig det är varmt eller kallt ute. Totalt sett har han spenderat runt 985 000 kronor på Volvon, med inköpspriset inräknat.
– Jag sparar alla kvitton; de ligger i två tjocka arkivmappar, säger Hauke.
Den tyske Volvo-entusiasten är samtidigt helt säker på att mer fix hade behövt göras på bilen. Men han har inga planer på att sluta använda bilen inom en snar framtid.
– Det är så jag lever. Det är alltid värt det om det håller, fungerar och ger ett stort leende länge, säger han.
Till en början hade han inte tänkt behålla Volvon särskilt länge, men efter att den passerat ett visst antal mil ändrades inställningen helt.
– Vid 300 000 kilometer föreslog de första att jag skulle sälja Volvon snart. När jag nådde 400 000 kilometersstrecket började jag tvivla på om jag skulle sälja Volvon överhuvudtaget. När jag passerade halvmiljonsstrecket var jag säker på att jag ville klara hela miljonen, avslutar Hauke.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.