MAN Energy Solutions nya fartygsmotor slår rekord i kraft. Med över 123 000 hästkrafter är motorn lika stor som ett sexvåningshus. Den drivs av metanol.
I dag är stora lastfartyg en av de största miljöbovarna och släpper ut enorma mängder koldioxid. Därför har flera aktörer inom fartygsbranschen de senaste åren letat efter lösningar på problemet. Nu avslöjar en av de mest välkända fartygsmotortillverkarna, MAN Energy Solutions från Tyskland, sin nya bjässe som ska vara ett miljövänligare alternativ.
I Kina har företaget byggt en tvåtaktsfartygsmotor som drivs av metanol. Den enorma motorn är 18 meter bred och 22 meter lång. Totalt har den 12 cylindrar och en slagvolym på 21 715 liter. Varje cylinder har en slagvolym på 1 809 liter. Motorns totala effekt ligger på 123 087 hästkrafter. Kraften genereras vid 80 varv per minut.
– Genom att utnyttja metanolens potential för vi sjöfartsindustrin närmare utsläppsfria lösningar, och vi förväntar oss att metanol kommer att spela en framträdande roll som ett framtida bränsle inom alla segment, säger Bjarne Foldager, chef för tvåtaktsverksamheten på MAN Energy Solutions.

MAN Energy Solutions nya fartygsmotor är den första 12-cylindriga metanolmotorn som byggts. Motorn byggdes i Kina, där det redan nu finns 12 beställningar på den. Motorn monterades av det kinesiska företaget CSSC. Den första motorn ska vara leveransfärdig i juni i år, och sedan kommer de att bygga de resterande 11 motorerna som har beställts.
– I takt med att vi rör oss mot en framtid med flera bränslen har intresset för metanol ökat stadigt. Metanol producerad från förnybara källor är ett attraktivt marint bränslealternativ på grund av dess låga koldioxidintensitet, men en motor som använder grön metanol kan till och med ge koldioxidneutral framdrivning, säger Christian Ludwig, chef för försäljning och marknadsföring av tvåtaktsmotorer på MAN Energy Solutions.
I Kina kommer 12 identiska fraktfartyg att byggas, som ska utrustas med de nya metanolmotorerna. Enligt företaget kommer de att vara några av världens största fraktfartyg som ska kunna transportera 24 000 containrar.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.