VW-chefen: Prischock på nya bensin- och dieselbilar

Räkna med prischock på bensin- och dieselbilar framöver. De nya Euro 7-reglerna gör att billiga bilar inte längre kommer att finnas. Volkswagen överväger att inte ersätta dagens Golf-modell.
– Förbränningsfordon blir 30 000 till 50 000 kronor dyrare på grund av den mer komplexa avgasreningen, säger Volkswagenchefen Thomas Schäfer till Die Welt.

Volkswagen flaggar för betydligt högre priser på bilar som har förbränningsmotorer. Anledningen är EU:s nya utsläppsstandard Euro 7. Billiga småbilar som kostar från 100 000 kronor kommer inte att finnas framöver. 

– Med en liten bil kan dessa merkostnader knappast absorberas. Instegsmodeller med förbränningsmotorer kommer bli betydligt dyrare, säger Volkswagens nya märkeschef Thomas Schäfer till Welt am Sonntag.

Volkswagen ser därför inte små bilar med förbränningsmotorer som något ekonomiskt gångbart alternativ. Euro 7 kommer att införas 2025, och de exakta detaljerna är inte offentliggjorda av EU ännu. Men det förväntas en rejäl skärpning jämfört med Euro 6. Enligt Thomas Schäfer blir alla bilar med bensin- och dieselmotor 30 000-50 000 kronor dyrare på grund av den komplexa avgasreningen. 

Volkswagen-koncernen kommer med fyra små billiga elbilar 2025. Cupra Urbanrebel blir en av dem, Volkswagen ID.2 en annan.

För att kunna erbjuda ett kostnadseffektivt bilägande kommer Volkswagen från 2025 att erbjuda fyra elektriska småbilar, ID.2 och ytterligare en modell från Volkswagen, en från Skoda och en från Cupra. Enligt Thomas Schäfer kommer ID.2 att kosta under 25 000 euro, drygt 260 000 kronor och få en räckvidd på 40 mil.
– Vi planerar att erbjuda ID.2 för mindre än 25 000 euro. Om tre år kommer det att vara ett superattraktivt pris för ett elfordon, säger Schäfer.

Prisstegringen på bilar med förbränningsmotor kan leda till att Volkswagen inte kommer med någon ersättare till dagens Golf-modell. I stället läggs modellen ner efter den åttonde generationen och 50 år.
– Vi kommer veta mer om tolv månader.