Volvos nya elbil fick startas med laptop

Nya lyxbilen Volvo EX90 får kritik för mjukvaruproblem i de största amerikanska medierna. Världens största technyhetssajt The Verge uppger att bilen ”inte är färdiggräddad” och i vissa fall måste startas med en laptop. 
– Några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge. 

Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle få provköra nya Volvo EX90 på dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats få fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med. 

– Mer än en gång var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det på den trådlösa laddningsplattan för att få bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge

Volvo EX90.

Motortrend är världens största motortidning på nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. Två olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där. 

– Två identiska fel inträffade i två olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att våra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplåsta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krånglande funktionalitet. Volvo försåg oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten på den trådlösa laddningsplattan bör EX90 slås på. Några gånger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet så småningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel. 

Stora elbilssajten Inside EV upplevde samma problem. Det var svårt att starta bilen med telefonnyckeln.
– Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde två bilar och båda kämpade flera gånger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil på den första vågen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.
LÄS MER: