Här kraschas 10 nya Volvobilar med lyftkran – från 30 meter

Volvo visar nu upp sitt mest extrema krocktest någonsin. 
Flera nya Volvo-modeller släpptes från 30 meter med en lyftkran. 
10 bilar värda uppemot fem miljoner kronor förstördes – för att räddningstjänsten ska få träna. 
– Vi har haft ett nära samarbete med den svenska räddningstjänsten i många år, säger Håkan Gustafson, en senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor.

Demoleringen av 10 bilar från 30 meters höjd med hjälp av en lyftkran är det mest extrema krocktestet som någonsin har utförts av Volvo Cars. 

Krocktestet görs fö ör att räddningstjänsten ska kunna förbereda sig för alla möjliga krockscenarier och för att simulera de krafter som släpps lös vid de mest extrema kollisionerna, som inte går att simulera vid krocktester. Specialister på losstagning och uttag av olycksoffer får finslipa sina livräddande färdigheter. 

Bilarnas krasch mot marken simulerar de mest extrema krockscenarierna som singelolyckor i mycket hög hastighet, olyckor där en personbil kolliderar med en lastbil i hög hastighet, eller olyckor där en bil blir påkörd från sidan med hög krockenergi.

I situationer som dessa kommer människorna i bilen sannolikt att skadas allvarligt. Därför är det högsta prioritet att få ut dem ur bilen  så snabbt som möjligt med hjälp av hydrauliska räddningsverktyg, som i branschen kallas ”livets käftar”. Specialister på losstagning och uttag talar ofta om den gyllene timmen: de måste få loss den skadade så att han eller hon kan föras till sjukhus inom en timme efter det att olyckan har inträffat.

– Vi har haft ett nära samarbete med den svenska räddningstjänsten i många år, säger Håkan Gustafson, en senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor.
– Det beror på att vi har samma mål: att göra vägarna säkrare för alla. Vi hoppas att ingen någonsin ska behöva vara med om de allvarligaste olyckorna, men alla olyckor kan inte undvikas. Därför är det viktigt att det finns metoder för att rädda liv när de ändå inträffar.

Alla resultat från krockarna och det efterföljande arbetet med att klippa upp fordonet kommer att samlas i en omfattande forskningsrapport. Rapporten kommer att göras tillgänglig kostnadsfritt för räddningspersonal, vilket gör att de kan dra nytta av resultaten och vidareutveckla sina livräddande arbetsmetoder.

 Räddningspersonalen får vanligtvis sina träningsfordon från bilskrotar. Men de bilarna är ofta upp till tjugo år gamla. Och när det gäller stålets hållfasthet, säkerhetsburens konstruktion och fordonets övergripande hållbarhet är det stor skillnad mellan nya bilar och de som har byggts för femton till tjugo år sedan. 

 Det är avgörande för räddningspersonal att hela tiden uppdatera sina kunskaper om nyare bilmodeller. På begäran av räddningstjänsten har Volvo Cars därför beslutat sig för att ta krockesterna till nästa nivå. 

 – Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran, säger Håkan Gustafson.
– Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med.

Totalt tio Volvo-bilar av olika modeller släpptes flera gånger från kranen. Innan bilarna släpptes gjorde Volvo Cars säkerhetsingenjörer exakta beräkningar av vilket tryck och vilka krafter som varje bil behövde utsättas för för att den önskade skadenivån skulle uppnås.