Volvo P1800-Saint fortsätter att göra succé och människor tycks älska bilen. Efter att ha vunnit fem priser på Custom Motor Show på Elmia lockade bilen fler beundrare än Koenigsegg Gemera under Tjolöholm Classic.
– Jag tror det är något charmigt med bilens nätta elegans som i Saint-utförande får en modern aura och detaljkänsla som ytterst få andra bilar levererar, säger skaparen Torbjörn von Braun.
Det svenska bilprojektet P1800-Saint avtäcktes under Custom Motor Show i Jönköping i påskas och blev snabbt en stor publikfavarit. Bilen sopade hem massor med prestigefyllda pokaler och vann Juryns Choice och Best in Show i klassen ”Streetcars”, pris för bästa inredning, pris för bästa motorrum och pris för bästa lackering.
P1800-Saint är en hyllning till Volvos mest ikoniska bilmodell genom tiderna. The Saint ska tillverkas i ett 20-tal exemplar och kan fås med Volvos turbofemma på upp till 750 hästkrafter. Bilen är byggd av von Braun Sports Cars som ville skapa den perfekta moderna versionen av Volvo P1800. Med stor respekt för den ikoniska ursprungsbilen har en moderniserad version av Volvo P1800 tagits fram. Projektet har välsignats av Pelle Pettersson som ritade den ursprungliga P1800.
Endast små detaljer är ändrade i den klassiska ursprungsdesignen. Bilen har diskreta kolfiberdetaljer på karossen som inte tar fokus från helheten, en frontspoiler med horn som är en nick till modellens klassiska stötfångare. Den diskreta sidokjolen i kolfiber har samma tilltalande böj som går igen på dörrarna och bakfönstret i grunddesignen. Lackeringen heter ”Frost vid soluppgång”, och den magiska kulören skapas tre lager vit pärlemor med tillsammans med en flop i guldton.
Den retromodernistiska P1800-Saint är en riktigt snabb och körglad bil med moderna prestanda. Vikten är mellan 950 och 1100 kg beroende på konfiguration och bilen kan fås med en turboladdad Volvofemma på upp till 750 hästkrafter. Matematiken ger vid handen att vikten i förhållande till effekten ger aktningsvärda fartmöjligheter.
Fjädringar och hjulupphängningar är nya och specialutvecklade för att ge bilen väghållning i paritet med nya sportbilar från Ferrari och Porsche. Bakre fjädringen har tryckstångsteknik som kan ses genom ett glas bakom baksätena. Sötdämparna kommer från svenska Öhlins. Bromsarna kommer från Brembo och bilen har kolfiberkeramiska bromsskivor gjorde med den allra senaste tekniken. Bilen har ABS-bromsar som kan stängas av genom ett ”Chase Mode”.
Förra helgen ställdes bilen ut på Tjolöholm Classic där den tjusade 10 000-tals besökare i Tjolöholms kyrkliknande lada. Besökare vittnade om att P1800 Saint drog till sig fler beundrare än självaste Koenigsegg Gemera, åtminstone lika många. Bilbyggarna bakom P1800 Saint är helt tagna av responsen.
– Vi är helt överväldiga av alla den positiva feedback vi fått mottaga så här långt. Människor tycks älska Saint-konceptet. Vi tycks ha funnit en mycket bra balans mellan en föryngrad klassisk elegans med modern spetsteknik från supersportbilar paketerat tillsammans med en detaljrikedom och finish som får många bilälskande människor att gå igång på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt och jag har varit med på många lanseringar från flertalet av de stora sportbilstillverkarna, säger Torbjörn von Braun som är huvudansvarig för projektet.
Planen är att producera ett en liten exklusiv serie av P1800 Saint. Projektet har inneburit extremt hårt arbete för bilbyggarna som tagit fram bilen. Nu väntar arbete med funktions-, kvalitets- och uthållighetstester.
– Vi har egentligen ingen brådska då vi inte står inför någon storskalig produktion som ska igång. Resan är därför lite av det som gör målet och målet är att exklusivt kunna bygga ett fåtal P1800 Saint som kan uppskattas för sin ”State of the Art” både visuellt och körupplevelsemässigt, säger Torbjörn von Braun.
Fakta von Braun P1800-Saint
Grundmodell: Volvo P1800 S
Motor: Volvos 2,4-litersfemma med smidda kolvar, Borg-Warner EFR-turbo, 40 kilos ventilfjädrar.
Effekt: Mellan 250-750 hästkrafter.
Vikt: 950-1100 kg.
Transmission: Bakhjulsdrift, Getrag 7-stegs dubbelkopplingslåda.
Chassi: Dubbla egenutvecklade aluminiumlänkarmar fram och bak. Öhlins Road & Track Coilovers, ställbara.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter