Volvoägare om däcken: ”Glider runt som en vante på isen”

Flera bilägare rapporterar nu att de fått svåra problem i halkan med Volvos allvädersdäck Recharge. Volvo vill inte svara på frågor om däcken. 
– Märkte idag att jag glider som en vante på isen, skriver Volvoägaren Jesper. 

Carups rapportering om Volvos allvädersdäck Recharge och Volvos ändrade rekommendationer har väckt stor uppmärksamhet. Frågetecknen runt Volvos däck har uppmärksammats i TV4 där Carup intervjuades. Volvo uppger för TV4 att de inte vill svara på frågor om däcken. Flera läsare och användare i sociala medier beskriver nu hur de fått problem med Volvos däck i halkan. Tidigare uppgav Volvo att bara ”de som körde många mil på snö och is” behövde vinterdäck, nu uppger de att alla bör ha vinterdäck på vinterväg.

– Elbilarna XC40 och C40 levereras med dessa däck och därför valde jag inte till vinterdäck, men märkte idag att jag glider som en vante på isen, skriver Jesper på Facebook. 
– Fungerande inte alls! Vinterdäck beställt, kommer inte köra bilen i detta väder igen utan vinterdäck, skriver Linda i ett Facebookinlägg. 
– Vi har just hämtat ut en XC40 med Recharge-däck. Min fru tyckte det var direkt läskigt att köra med den igår, och då hade vi ändå bara fått 2-3 cm snö här i Göteborg. Jag förstår faktiskt inte hur Volvo tänkte när man tog beslut om de här däcken, skriver Patrik på Facebook.
LÄS MER: Volvo borde stoppa de livsfarliga däcken

Ett antal bilägare beskriver nu hur de fått problem med Volvos allvädersdäck, medan vissa tycker däcken känn säkra.

Men det finns även de som försvarar däcken som har 114 procent längre bromssträcka på is än riktiga friktionsdäck och upplever att de kör säkert i halkan. Trots att Volvo ändrat sina rekommendationer och numera avråder från att köra med däcken på snö och is rullar 1000-tals Volvobilar med däcken i halka och snökaos. 
– Tycker de har funkat väldigt bra de senaste dagarna i Stockholm med all snö. Förstår inte riktigt varför alla gnäller så mycket, skriver Mårten. 
– Har nu kört en vecka på snö med rechargedäcken och tycker de fungerar bra. Sedan är det ju sällan vinterväglag i södra Sverige. När det väl är det får man anpassa körningen. Det betyder mer än däcken, skriver Inge. 

Volvo Cars har valt att inte kommentera uppståndelsen om däcken för Carup. Till TV4 uppger de att: “Däcken är certifierade/godkända för året runt-bruk… Vår absoluta rekommendation är dock att alltid byta till vinterdäck vid körning där man riskerar snöigt/isigt underlag.” och att rekommendationen ändrats för att undvika missförstånd.

Här är frågorna vi ställt som Volvo inte svarat på: 
1. Tidigare rekommenderade ni ”att de som kör många mil på snöiga och isiga vägar eller tar med bilen upp till fjällen” ska komplettera med vinterdäck. Nu skriver ni ”Kommer du att köra på vägar med vinterväglag med snö och is bör du komplettera dina Recharge-däck med vinterdäck. ”. Varför har Volvo ändrat sin rekommendation?
2. Kommer kunder som köpt bilarna med den gamla rekommendationen att informeras om att däcken inte ska användas alls på snö och is, eftersom ni skriver att ”Ja – på is, där vi återigen är väldigt tydliga med att dessa däck ska användas lika lite som traditionella sommardäck.”