Volvos lögn: Bytte ut sina råd om året runt-däcken i smyg

Efter våra kritiska artiklar – nu kan Carup avslöja att Volvo ändrat sig om året runt-däcken Recharge. Tidigare rekommenderades de till de som inte ”kör många mil på snö och is” – nu ska däcken inte användas alls på snö och is. 
– Vi har aldrig, och kommer aldrig att rekommendera dessa däck i vinterväglag, snö och is, säger Volvos PR-chef Magnus Holst. 

Detta är en direkt lögn från Volvo Cars – som i smyg bytt ut alla texter på sina hemsidor. 

Carup har i flera krönikor uppmärksammat Volvo Cars nya året runt-däck som de flesta av märkets bilar är standardutrustade med, bland annat nya lyxbilen Volvo EX90 som kostar 1,1 miljoner kronor. Den senaste artikeln har retat upp Volvo Cars som nu hört av sig efter att tidigare inte besvarat Carups frågor. 

– Tycker inte din artikel som följde på denna fråga är särskilt saklig. Rubriken är rent spekulativ. Vi har aldrig, och kommer aldrig att rekommendera dessa däck i vinterväglag, snö och is. Bromssträckan på is är därför lika relevant som motsvarande bromssträcka för sommardäck, dvs inte alls, uppger Volvos PR-chef Magnus Holst i ett mejl till Carup. 

Här är den tidigare rekommendationen från slutet av oktober 2022, där de som kör mycket på snö och is rekommenderas att använda vinterdäck istället för Recharge-däck. Här kallas Rechargedäcken för ”allvädersdäck”.
I den nya rekommendationen kallas däcken inte längre allvädersdäck, och de som kommer att köra på vägar med vinterväglag bör ha vinterdäck.

Ett test som den ansedda motortidningen Vi Bilägare  genomfört visar att Volvos året runt-däck Recharge kan vara livsfarliga på is. Bromssträckan är enligt testet 114 procent längre på is, 60 meter för Recharge-däcket mot 28 meter för ett dubbfritt vinterdäck vid bromsning på is vid 50 km/h. Även på sommaren är däcken betydligt sämre med 10 procent längre bromssträcka. Även i andra delmoment presterar Rechargedäcken sämre än vanliga friktionsdäck respektive sommardäck.

Carup kan nu visa att Volvo Cars påstående om att däcken aldrig rekommenderats på snö och is är en lögn. Vi kan avslöja att alla texter om däcken på Volvo Cars hemsida under de senaste veckorna bytts ut. Tidigare kallades däcken ”Allvädersdäck” och rekommendationen var ”Om du kör många mil på snö och is eller tar bilen med upp till fjällen ska du komplettera beställningen med vinterdäck”. Uppenbarligen rekommenderas däcken om du ibland kör i halka på snö och is.

Nu har Volvo i tysthet ändrat sig och bytt ut alla rekommendationer på hemsidan. ”Kommer du att köra på vägar med vinterväglag med snö och is bör du komplettera dina Recharge-däck med vinterdäck.” är den nya rekommendationen. För den som tvingas panikbromsa på is är omsvängningen anmärkningsvärd. 114 procent längre stoppsträcka kan vara skillnaden mellan liv och död.

– Att påstå att Volvo Cars ”…”anser således att däcken är passande standardutrustning för de senaste dagarnas snöoväder i Stockholm….” är direkt felaktigt. Det är följaktligen också grundläggande fel att säga ”…Sedan får den rekordtunga bilen däck med 114 procent längre bromssträcka…” Ja – på is, där vi återigen är väldigt tydliga med att dessa däck ska användas lika lite som traditionella sommardäck, uppger PR-chefen Magnus Holst. 

Volvos påståenden att de aldrig rekommenderat däcken på is är uppenbart en lögn, då däcken tidigare rekommenderades till de som inte körde många mil på snö och is. Den som kört bil i Sverige vet också att ishalka kan komma plötsligt och överraskande. Vad händer med de som redan fått bilar med Rechargedäck? Carup har ställt flera frågor om varför Volvo ändrat sin rekommendation om Recharge-däcken och kommer att uppdatera artikeln när vi får svar.