Volvos nya flaggskepp EX90 får livsfarliga året runt-däck

Volvos nya lyxbil EX90 får de kritiserade Recharge-däcken som standard. Däcken har 114 procent längre bromssträcka på is, även på sommaren är greppet sämre och bromssträckan längre.  

(Detta är en krönika, åsikterna är skribentens egna.) Volvo Cars säljer numera de flesta av sina nya bilar med ett nytt året runt-däck kallat Recharge. Enligt Volvo bör bilägare som ”kör mycket på snö och is” välja till vinterdäck. Volvo anser således att däcken är passande standardutrustning för de senaste dagarnas snöoväder i Stockholm. För många vintrar blir det ju knappt ett enda snöoväder i Stockholm, sedan kan ishalka plötsligt slå till. Ett test som Vi Bilägare gjort visar dock att däcken är livsfarliga i halka, enligt min åsikt. De har 114 procent längre bromssträcka på is. Även på sommaren är däcken betydligt sämre än sommardäck. 

Förvånande nog väljer Volvo även att utrusta det nya flaggskeppet Volvo EX90 med Recharge-däcken om du väljer de standardmonterade 21-tums fälgarna. Volvo satsar enorma resurser på säkerhet och att ge bilen invändig radar och Lidaresensorer på taket som ska ge de åkande en säkerhetssköld. Bilen sägs ha en ny nivå av säkerhet. Sedan får den rekordtunga bilen däck med 114 procent längre bromssträcka. Inte helt logiskt?
LÄS MER: Volvo bytte ut rekommendationen om däcken i smyg

Greppet på is är närmat obefintligt. Bromssträckan är 114 procent längre än för ett dubbfritt vinterdäck.

Bromssträckan är enligt ViBilägares test 114 procent längre på is, 60 meter för Recharge-däcket mot 28 meter för ett dubbfritt vinterdäck vid bromsning på is vid 50 km/h. Fakta är således att däcket är livsfarligt om du behöver panikbromsa på isigt underlag. Även på sommaren är däcken betydligt sämre med 10 procent längre bromssträcka. 

De senaste dagarnas snöoväder visar att Volvos resonemang med att riktiga vinterdäck bara behövs i norra Sverige eller om du kör mycket på snö och is är helt felaktigt. Halka, is och snökaos kan slå till var som helt i Sverige mellan november och april, ja även i maj ibland. 

En dag med ishalka kan räcka för att en förödande olycka ska vara framme. Jag hade definitivt inte velat ratta en Volvo EX90 på 2818 kg med halkiga Rechargedäck i snökaoset i Stockholm just nu. Volvo borde genast ta sitt förnuft till fånga och utrusta bilarna med säkra sommardäck och göra så att kunderna väljer till säkra vinterdäck. Det gäller både EX90 och övriga Volvomodeller.

Carup har ställt ett antal frågor om säkerheten hos Volvos Recharge-däck som Volvo valt att inte besvara.
LÄS MER: Volvo bytte ut rekommendationen om däcken i smyg

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester