Volvo slaktar prognos – varnar för besparingar

Volvo Cars vinst faller till 5,7 miljarder kronor för tredje kvartalet. Biltillverkaren slaktar sin försäljningsprognos för 2024. Vd Jim Rowan varnar för att besparingar måste göras när kassan minskar. 
– Volvo Cars tittar på såväl investeringar som fasta och rörliga kostnader för att sänka sin kostnadsstruktur och frigöra pengar, uppger Volvo Cars i sin rapport.

Volvo Cars rapport för tredje kvartalet visar tydligt att tuffare tider är på väg. Rörelseresultatet från verksamheten minskade med drygt sex procent, men eftersom Volvo har minskat sitt ägande i Polestar steg ändå den redovisade vinsten rejält. Detta trots att Volvos marginal pressas från 6,7 procent till 6,2 procent. 

Vd Jim Rowan flaggar för att tuffare tider är på väg och att Volvo Cars resa kan bli gropig på en bilmarknad där det blåser motvind. Ett bekymmer för Volvo Cars är att kassaflödet fortsätter att vara negativt med -0,4 miljarder kronor. Försäljningsprognosen för 2024 slaktas i den nya rapporten. Nu förväntar sig Volvo en volymökning på 7-8 procent, jämfört med tidigare prognos på 12-15 procent.

Nya elbilen Volvo EX90 har skjutits upp till nästa år och nu flaggar Volvo Cars för besparingar när vinsten och kassaflödet försämras.

– Vår resa mot 2026 kommer inte att vara linjär, eftersom vår bransch står inför en allt mer volatil miljö. Makroekonomiska motvindar intensifieras, liksom den geopolitiska komplexiteten. Trots dessa utmaningar visade vi motståndskraft under tredje kvartalet 2024, vilket återspeglas i vårt övergripande finansiella resultat, säger han. 

Volvo Cars ser nu över sin verksamhet och utesluter inte besparingar. Volvo Cars tittar på såväl investeringar som fasta och rörliga kostnader för att sänka sin kostnadsstruktur och frigöra pengar.
– Vi kan inte kontrollera den nuvarande geopolitiska osäkerheten och den ekonomiska motvinden”. Men vi kan navigera dem med snabbhet, syfte och ett tydligt fokus. Vårt fokus ligger mer än någonsin på att bevara kontanter samtidigt som vi skapar värde – för våra aktieägare, kunder och anställda, säger Jim Rowan.

Volvo växer dock snabbare än sina konkurrenter. Bolagets försäljning under tredje kvartalet ökade med 3 procent till 172 849 sålda bilar, där elektrifierade modeller (helt elektriska och laddhybridbilar) utgjorde 48 procent av totalen.

– Vi har bevisat tidigare att vi kan hantera utmaningar, och vi kommer att hantera dem igen. Affärer är inte ett spel om perfektion, det är ett spel för framsteg. Och trots nuvarande utmaningar gör Volvo Cars framsteg. Detta visas i våra resultat, vår teknik, vår talang och i slutändan våra bilar, säger Rowan.
LÄS MER: