Volvo hjälper Ford att smita undan från miljardböter för CO2-utsläpp

Vad är egentligen EU:s nya utsläppsgränser för nya bilar värda?
Ford skulle ha missat målet och få betala miljardböter. Men nu räddas Ford av Volvo som tjänar 100-tals miljoner på att sälja sin utsläppspool. 
– Jag är glad att se att vi överskrider våra koldioxidminskningsmål. Det visar att vår strategi är den rätta för vår verksamhet och för planeten, säger Volvos vd Håkan Samuelsson i en kommentar. 

Från och med i år gäller sänkta CO2-gränser för nya bilar i EU. Biltillverkarna ska i snitt klara ett CO2-utsläpp på 95 gram per km för att inte få böter. Den som har tunga bilar får ett högre gränsvärde. 

Sedan tidigare är det känt att Tesla säljer sina nollutsläpp till Fiat-Chrysler som därmed kan klara gränsvärdet. 

Nyligen stod det klart att Volvo klarar CO2-gränsen med marginal, tack vare en hög andel laddhybrider som får räknas dubbelt, och ett högre gränsvärde på grund av Volvos tunga SUV:ar. 

Nu säljer Volvo sitt låga utsläppssnitt till Ford, som var på väg att få miljardböter för att ha missat målet. Ford förväntade sig uppfylla CO2-utsläppsmålet utan hjälp, men problem med överhettning av batterier i Kuga laddhybriden tvingar företaget att samarbeta med Volvo.

Varken Ford eller Volvo vill kommentera hur stora pengar Ford betalar för att runda EU:s regelverk. Men det torde handla om 100-tals miljoner kronor för att Ford ska slippa miljardböterna.

– Intäkterna från affären kommer att återinvesteras i nya gröna teknikprojekt, uppger Volvo i ett uttalande.

Volvo och Polestar är på väg att hamna långt under sitt EU-mål på 110,3 gram per km. Efter åtta månader var de två märkenas snitt 103,1 gram per km. Tack vare att Polestars elbilar får räknas dubbelt i statistiken har snittet kunnat sänkas ytterligare i september och oktober. Nu är dock Polestars elbil tillfälligt leveransstoppad på grund av att den måste byggas om i en återkallelse. 

Även Volkswagen är på väg att missa CO2-målet sedan leverenserna av ID.3-modellen sinkats. De köper nu utsläppsrätter från kinesiska elbilsföretaget SAIC Motor.

Renault har lämnat in en anmälan till EU-kommissionen för att de accepterar partners som kan sänka biltillverkarnas CO2-snitt. För vad är egentligen en utsläppsgräns värd om biltillverkarna kan trixa med varandras pooler?