Sista dieselbilen har rullat av bandet. Nu bygger Volvo Cars om sin Torslandafabrik för 10 miljarder kronor. Nya gigapress-maskinen för framtidens elbilar står redan klar och har pressat sitt första chassi.
– Det är ett nästan lika stort tekniksteg som när vi gick från trä till stål, säger projektledaren Mikael Fermér till Dagens Industri.
I slutet av mars rullade Volvo Cars sista dieselbil av bandet i Torslandafabriken i Göteborg. Samtidigt som Volvo fortsätter att tillverka bilar med bensinmotor i 60- och 90-serien byggs fabriken med 6500 anställda om för 10 miljarder kronor för att bli en toppmodern elbilsfabrik. Nu berättar Dagens Industri att Volvo Cars installerat sina nya gigapressar som formgjuter bakpartier i aluminium.
Den allra första aluminiumdelen till bakvagnen på nya bilar har redan pressgjutits. Istället för att svetsa samman ett bakparti av 100 delar på 30 minuter pressgjuter Volvo hela delen på två minuter. Tekniken är hämtad från Tesla, som var först i bilindustrin att använda pressgjutning av aluminium på detta sätt.
Volvo Cars uppger för DI att de sparar både tid och pengar med den nya pressgjutningen. De stora pressarna är 7,6 meter höga och och väger över 1000 ton per styck.
– Det är flera fördelar. Vi minskar miljöpåverkan, tillverkningskomplexitet och kostnader och vi ökar möjligheterna för flexibilitet i designen, säger projektledaren Mikael Fermér till Dagens Industri.
Enligt DI blir Volvo Cars nästa elbil som avslöjas sannolikt nya Volvo EX60, den elektriska efterträdaren till Volvo XC60. Om bilen kommer att tillverkas i Torslandafabriken är obekräftat. Volvo Cars kommer även att visa sedanen Volvo ES90 inom en inte allt för avlägsen framtid.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter