Då lägger Volvo ner XC60 – så blir nya elektriska EX60

Volvo XC60 kommer att få en elektrisk ersättare som heter EX60. Modellen visas under 2024 och blir den första Volvon med Northvolt-batterier. Här är nya skisser på hur Volvo EX60 kan komma att se ut. 

För snart en månad sedan premiärvisade Volvo EX90, märkets bilmodell som utvecklats för att enbart drivas med el. Bilen blir sjutsitsig och har starka designmässiga band till dagens fossila XC90. Under 2023 kommer märket att premiärvisa nya Volvo EX30, en minde och billigare elbil som bygger på teknik från Smart.

Volvo har lovat att visa en ny elbil varje år och under 2024 år är det dags för Volvos populäraste modell att komma som elbil. Det handlar om XC60 som förvandlas till elbilen EX60. Bilen är mycket viktig för att Volvo ska nå sitt mål om att varannan bil ska vara elektrisk år 2025. Globalt sett är XC60 Volvos mest säljande modell, och den är också företagets lönsammaste. Den blir en direkt utmanare till Tesla Model Y som är världens just nu populäraste elbil.

En ny rendering som publicerats på Youtube visar hur nya Volvo EX60 kan komma att te sig. Att bilen precis som EX90 får ett starkt släktskap med sin äldre fossildrivna föregångare är ingen vågad gissning.  EX60 kommer dessutom att bli den första Volvon som får batterier från det nya joint venture-bolaget mellan Volvo Cars och Northvolt.

De två bygger tillsammans en ny batterifabrik på Torslanda med sikte på att nå en årlig produktion på 50GWh år 2026. Produktionen kommer att räcka för att driva större delen av Volvos elektriska bilproduktion. Flera uppgifter gör gällande att Volvo EX60 får en räckvidd på omkring 100 mil!

Innan den nya batterifabriken öppnar kommer Volvo att köpa batterier för XC60-ersättningen från Northvolts befintliga anläggning i Skellefteå. Enligt brittiska Autocar kommer XC60 med förbränningsmotor att fortsätta säljas under en kortare period efter att elbilen lanserats, men nedläggningen sker relativt snart. 

Nya EX60 byggs på Volvos SPA2-plattform som är framtagen helt och hållet för elbilar. Bilen blir lägre och slankare än dagens XC60, mer lik en kombi än en SUV, men något högre markfrigång. Volvo kommer att arbeta hårt på att förenkla designen för att få ned vikten och kostnaderna från EX90 som väger in på rekordtunga 2818 kg. I dagarna anställdes Anders Bell från Tesla som ny utvecklingschef.