Nya EX30 är här – Volvos snabbaste bil någonsin

Volvo EX30 är här –  Volvo Cars viktigaste nya bilmodell på nästan 10 år. Den nya elektriska SUV:en blir betydligt billigare än nuvarande elbilar från Volvo. Den får kaxig design och en räckvidd på 480 km. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder. Här är alla fakta och bilder om Volvos stora lilla nyhet.
– Det låga priset ska locka fler yngre köpare, säger vd Jim Rowan. 

Under ett livesänt event i Milano idag visade Volvo Cars upp sin viktigaste nyhet sedan XC90 år 2014. Nya Volvo EX30 är en liten elektrisk SUV och startskottet för Volvos totala övergång till elbilar. Den är extremt viktig för att Volvo ska nå målet att varannan såld

Bilen är Volvos minsta sedan V40-modellen lades ner för några år sedan, och vänder sig till en yngre och inte fullt så köpstark målgrupp som märkets övriga modeller. Den blir Volvos billigaste SUV och kostar från 429 900 kronor. Nya Volvo EX30 är omkring 420 centimeter lång och tillverkas i Kina. Den köps i första hand direkt via Volvo Cars hemsidor.

Nya Volvo EX30 blir betydligt billigare än vad många trott med ett pris på 429 900 kronor. 
– Våra kunder får en helt elektrisk SUV i premiumklass som kostar ungefär lika mycket som en bensindriven motsvarighet uppger Volvo.

– Nya EX30 må vara vår minsta SUV någonsin, men det är en stor sak för våra kunder, och stort även för oss som företag, säger Jim Rowan, CEO. Vi säger att EX30:n är liten, men kraftfull, eftersom den levererar allt man kan tänkas vilja ha från en Volvo, bara i en mindre kostym. Precis som vilken Volvo som helst, är det en enastående produkt som är säker och gjord för människor och deras behov.

Volvo EX30 exterior

Bilen kommer med tre olika drivlinor, och två olika typer av batterier. Volvo erbjuder ett LFP-batteri för standardräckvidd, vars kemiska sammansättning består av litiumjärnfosfat. Det finns också en Single Motor Extended Range med ett NMC-batteri för utökad räckvidd. NMC-batteriet består av litium, nickel, magnesium och kobolt. Varianten med en single motor för utökad räckvidd med en räckvidd på 480 kilometer.

Den starkaste versionen med fyrhjulsdrift får 428 hästkrafter och gör 0-100 km/h på bara 3,6 sekunder, den kvickaste Volvon någonsin. Från och med nästa år kommer EX30 även finnas som Cross Country. Från 2024 tar Volvo emot beställningar på den här specialversionen och tillverkningen av bilen förväntas börja senare samma år.

Räckvidden i den billigaste varianten med batteri på 51 kWh är på 34 mil, den dyraste varianten med största batteriet på 68 kWh kommer 48 mil. Priserna sträcker sig från 429 000 kronor till 527 000 kronor. Den dyraste fyrhjulsdrivna versionen har en räckvidd på 46 mil. 

Volvo EX30 är i grunden bakhjulsdriven och med en motor får bilen 272 hästkrafter. Med två motorer blir det 428 hästkrafter och den kvickaste Volvon någonsin med en acceleration på 3,6 sekunder upp till 100 km/h. Det stora batteriet kan laddas med 153 kW, medan det lilla laddas med upp till 134 kW. Det stora batteriet kan hemmastaddas med 22 kW, medan det lilla klarar 11 kW. 

Interiören är rejält avskalad och Teslalik. Handskfacket sitter i mitten och bilen domineras av en stående skärm på 12,3 tum där det mesta styrs. Den har två laddplatser för trådlös laddning av telefoner. Det finns en växelväljare till höger om ratten. 

Fakta Volvo EX30

Längd: 4 233 mm.
Bredd: 1 837 mm (utan backspeglar).
Höjd: 1 555 mm.
Axelavstånd: 2 650 mm.
Markfrigång: 177 mm
Vikt: 1 830–1 963 kg.
Dragkapacitet: 1 600 kg för Twin Motor 69 kWh, 1 400 kg för Single Motor 69 kWh, 1 000 kg för Single Motor 51 kWh.
Bagageutrymme: 234–904 liter.
Frunk: 7 liter.

TEKNISKA FAKTA VOLVO EX30

Single Motor
Drivlina: elmotor, bakhjulsdrift.
Batteri: 51 kWh LFP (49 kWh netto).
Räckvidd (WLTP): 344 km.
Max laddeffekt (DC): 134 kW.
Max laddeffekt (AC): 11 kW.
Max effekt: 272 hk (200 kW).
Max vridmoment: 343 Nm.
0-100 km/h: 5,7 s.
Toppfart: 180 km/h.

Single Motor Extended Range
Drivlina: elmotor, bakhjulsdrift.
Batteri: 69 kWh (64 kWh netto), NMC.
Räckvidd (WLTP): 480 km.
Max laddeffekt (DC): 153 kW.
Max laddeffekt (AC): 22 kW.
Max effekt: 272 hk (200 kW).
Max vridmoment: 343 Nm.
0-100 km/h: 5,3 s.
Toppfart: 180 km/h.

Twin Motor Performance

Drivlina: Två elmotorer, Fyrhjulsdrift.
Batteri: 69 kWh (64 kWh netto), NMC.
Räckvidd (WLTP): 460 km.
Max laddeffekt (DC): 153 kW.
Max laddeffekt (AC): 22 kW.
Max effekt: 428 hk (200 kW).
Max vridmoment: 315 Nm.
0-100 km/h: 3,6 s.
Toppfart: 180 km/h.

PRISER
51 kWh-batteri
Single Motor Core 429 000 kr.
Single Motor Plus 464 000 kr.

69 kWh-batteri
Single Motor Extended Range Core 489 000 kr.
Single Motor Extended Range Plus 529 000 kr.
Single Motor Extended Range Ultra 567 000 kr.

69 kWh-batteri, fyrhjulsdrift
Twin Motor Performance Plus 559 000 kr.
Twin Motor Performance Ultra 597 000 kr.

Från och med idag kan Volvo EX30 beställas i Europa och på andra utvalda marknader. I USA kan kunder förbeställa bilen. Orderböckerna öppnas senare på andra marknader. Exakt tidpunkt kommer att kommuniceras.

 

Bilen får en muskulös och kaxig design, men påminner ganska mycket om Volvos tidigare modeller med förbränningsmotorer. EX30 får stora hjul och en kaxig stance, det är tydligt att Volvo vill hålla fast vid sitt robusta formspråk. De satsar på en tuff och SUV-ig design, snarare än strömlinjeformade hypermoderna elbilar. 

Volvo EX30 blir aningen kortare än dagens XC40, men innerutrymmena är ungefär lika stora. Att den är utvecklad för att vara helt elektrisk från början gör att det inte behövs någon kardantunnel och att karossen kan packas mer effektivt.  Bilen kommer att finnas både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift.