Lagom till sportlovet är de lekfulla vintertesterna av Volvo P1800 Cyan i full gång.
Femmiljonersbilen sladdar vilt mellan snödrivorna i Åre.
– Bilen är så lätt att köra och att du inte behöver provocera den för att få den dit du vill, säger Mattias Evensson, chefsdesigner på Cyan Racing.
Cyans team tog restomodevarianten av Vovo P1800 77 mil norrut från Göteborg till Åre. Tidigare har bilen pressats på bana, nu skulle den få visa vad den kan på snö och frusna sjöar. Och det visade sig att den läckra bilen levererade över förväntan iMattias Evenssons hemort Åre.
– Alla de egenskaper som vi har försökt uppnå förstärktes nästan genom att köra den med mindre grepp på snö och is. Du känner dig fortfarande säker och i kontroll. Jag skulle säga att detta koncept visar att något gått förlorat under vägen i dagens bilar. För oss återvänder detta till grunderna, säger Mattias Evensson.
Volvo P1800 väger mindre än 1000 kg. Och utan förarhjälpmedel, manuell växellåda och med en motor som varvar ändå till rödmarkering blev körningen på isen något alldeles extra. Till skillnad från moderna bilar finns det inte något antispinnsystem som ändrar bilens beteende. Allt är upp till dig som förare.
– Vårt mål har varit att skapa en bil med en sund grunddesign som lämnar det åt dig som förare att utforska gränserna, snarare än att luta sig mot elektroniska förarhjälpmedel för att kontrollera kraften och vikten som med de flesta moderna prestandabilar, säger Mattias Evensson.
Den nytillverkade versionen av Volvo P1800 har bara takpelarna, handbromsen, vindrutetorkarna och gångjärnen på motorhuven gemensamt med originalbilen. Men själen från 1960-talet verkar verkligen finnas kvar.
Den moderna tolkningen av Volvo P1800 tillverkas av Cyan Racing och har hyllats unisont av världspressen. Originalbilen från 1960-talet gifts ihop med den senaste analoga racingtekniken. Cyan Racing har valt att skapa en puritansk bil utan elektroniska hjälpsystem och elektrifiering.
Även om bilen behållit både design och känsla från en ursprunglig P1800 är det knappt en enda skruv som är gemensam. Karossen är återskapad i kolfiber med höghållfast stål i golvet. Vikten är endast 990 kg.
Motorn är visserligen fyrcylindrig precis som på 60-talets P1800, men här handlar det om Volvos tvåliters VEA-motor med turbo som ger 420 hk. Men genom att ta bort alla plastkåpor påminner den en del om ursprungsmotorn. Maxvarvtalet är hela 7700 varv per minut.
Den som vill ha en modern Volvo P1800 får vara beredd på att betala mer än för en ny Ferrari. Priset på P1800 Cyan är omkring fem miljoner kronor. Plus en gammal P1800 att utgå ifrån. På isen verkar dock den svenska bilen vara så underhållande att den är värd ett högre pris än en Ferrari.
Fakta Volvo P1800 Cyan
Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt: 420 hk / 308 kW vid 7000 rpm
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm
Laddtryck: 2,7 bar
Max varvtal: 7700 rpm
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber.
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm Spårvidd fram: 1466 mm, Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul (på sommaren): Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18 Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Tjänstevikt: 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter