Världspremiär: Raket-Golfen med 320 hk – kommer med driftläge

Nu kommer vassaste Golfen någonsin från Volkswagen. 
Nya Golf R får hela 320 hk och sprintar upp till 100 km/h på bara 4,7 sekunder. Dessutom finns ett driftläge som gör att Golfen ska kunna köras med bredsladd!
Lustigt nog kommer bilen bara med DSG-automat i Europa – i USA finns en manuell version. 

Följ premiärvisningen här kl 10.00

Värstingmodellen Volkswagen Golf R har blivit en kultliknande modell och anhängarna lär inte bli besvikna på Volkswagens nya version av Golf-raketen. 

Nya Golf R kommer med en riktigt vass turbofyra på hela 320 hk och ett vridmoment på 420 Nm. De riktiga fansen kan välja en manuell sexväxlad låda till busbilen – om du bor i USA. Europeiska kunder får nöja sig med sjustegs DSG-låda, märkligt nog. 

Enligt Volkswagen så är nya Golf R den snabbaste Golfen någonsin tack vare fyrhjulsdrift med så kallad torque vectoring som kan fördela ut kraften sömlöst till hjulen. Vanliga Golf är ju en lite understyrd historia, men Volkswagen uppger att systemet ska göra modellen rappare runt tvära kurvor.

Accelerationen upp till 100 km/h kan ingen klaga på i alla fall, endast 4,7 sekunder. Toppfarten är begränsad på elektronisk väg till 250 km/h. Den som väljer ett speciellt R-prestandapaket kan gasa vidare till 270 km/h.

Chassit är en riktigt sportig historia och är optimerat för bankörning. Fjädringen är rejält uppstyvad och bilen är sänkt med hela 20 mm jämfört med standardvarianten. Enligt Volkswagen har framvagnen fått en mer negativ chambervinkel för att bilen ska vara snabbare i böjarna. Tack vare att fjädringen är adaptiv och ställbar ska det ändå gå att köra Golf R till vardags utan att bilen blir alltför stötig. 

Fjädringen har både ett raceläge och ett specialläge. Specialläget är optimerat för Nürburgring och ska ge bilen optimalt grepp i långa svängar. Dessutom finns det ett driftläge som gör att Golfen ska gå att sladda med – vi ser fram emot ett test. 

Golf R har progressiv styrning med styrvinkelberoende förhållande som standard. I mittenområdet är styrningen dock bekvämare och mindre direkt, vid kurvtagning blir styrkänslan kraftigare. Övergången är progressiv. 

När det kommer till exteriören så har Volkswagen tuffat till Golf R rejält. Den kommer med en unik framstötfångare med luftintag för turbon och blanksvarta detaljer. Volkswagen brukar tala om att ljus är det nya kromet, och Golf R får en egen blå ljusdekor. Bilen har sidokjolar och backspeglarna är utförda i mattkrom. Även bakstötfångaren med diffusor och de fyra avgaspiporna i titan från Acropovic är unika för R-modellen. 

Interiören är ett steg sportigare än GTI-modellen och R kommer med speciella sportsäten i nappaläder med R-logotyper. Den lilla sportratten har en särskild R-knapp som aktiverar raceläget. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester