Världens näst äldsta Saab 92 har bytt ägare efter en intensiv budstrid.
Priset blev lite lägre än väntat – 325 000 kr för en historisk svensk bil får ses som rena fyndet för köparen.
– Den här Saab 92:an är den historiskt mest intressanta svenska bil vi hittills lagt ut på auktion, säger Michael Luft på Bilwebauctions.
Den näst äldsta Saabbilen som finns bevarad i världen har sålts på auktion i Sverige. Bilen har chassinummer 92004, tillverkades 1948 och användes som provbil i innan den såldes vidare till en kund 1952. ”En helig bil!”, enligt Bilweb Auctions
– Detta är närmast den heliga graalen för världens alla Saabfantaster. Just det här exemplaret är faktiskt den första färdiga Saab-92-bilen som bygges efter de tre protyperna. Den användes som provbil av Saab under fyra år. Innan den såldes försågs den med den nya bakluckan som infördes först senare med 92B-modellen, säger Michael Luft, ansvarig på Bilweb Auctions.
Michael Luft hade hoppats på ett slutpris på omkring 500 000 kr, men riktigt dit nådde inte bilen. Slutpriset stannade på 325 000 kr efter en mängd bud på bilen. Stora pengar, men rena reapriset för en så unik Saab. Det innebär att bilen är god trea som den dyraste gamla Saaben på auktion. Två Saab V4:or har tidigare klubbats för 350 000 kr.
Saabs biltillverkning började efter andra världskriget då efterfrågan på stridsplan sjönk kraftigt. I mitten av 1946 var den första prototypen av Saab med chassinummer 92001 färdig och visades för Saabs ledning. Då beslutade företaget att bygga ytterligare tre provbilar. Det är den sist tillverkade bilen av provbilarna som nu kommer ut till försäljning. Sommaren 1947 premiärvisades Saab 92 för pressen i Linköping.
Den allra första Saaben 92001 står i dag på Saabmuseet i Trollhättan, och de andra två provbilarna är sedan länge försvunna. Så bilen som nu säljs är den enda bevarade ur den första provserien. Det är också världens äldsta Saab som ännu är i trafik. Under alla år sedan den såldes ut av Saab har den funnits runt den första ägarfamiljen. Innan den såldes vidare av Saab 1952 fick den B-modellens bagagelucka.
– Närmare varumärkets rötter är svårt att komma. Det här är något väldigt speciellt, säger värderingsmannen Peter Sundfeldt på Bilweb Auctions.
Enligt mätaren har bilen bara gått 1755 mil på alla år. Under många år stod den uppställd inomhus som ren prydnad. Bilen har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor 25 hk och en toppfart på 105 km/h. Det tog cirka en halv minut för de gamla Saabarna att nå över 100 km/h.
För några år sedan såldes vad som då sades vara den tredje äldsta Saaben med chassinummer 92009 via auktionshuset Bonhams. Priset för den bilen blev 238 000 kr. Uppgiften var dock felaktig. Den tredje äldsta Saaben med nummer 92007 ägs av Jacob Wallenberg som fick ärva den av sin far Peter Wallenberg som fått den i 60-årspresent av Saab.
Fakta Saab 92
Saab 92 anses ha varit långt före sin tid med tekniska lösningar som lågt luftmotstånd, tvärställd motor, framhjusldrift och kuggstångsstyrning. Från början gick det bara att få färgen i grönt, då Saab hade stora mängder färg över från sin flygplanstillverkning under kriget.
Motor: Tvärställd tvåcylindrig tvåktaktsmotor på 764 kubik. Treväxlad manuell låda. Effekt: 25 hk vid 3800 varv.
Längd: 395 cm
Bredd: 162 cm
Höjd: 145 cm
Tjänstevikt: 880 kg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter