Koenigseggs allra första historiska bil försvinner från svenska bilmuseet. Koenigsegg CC Prototype finns bara i ett enda bevarat exemplar och har ägts av en hemlig svensk privatperson.
– Den ska inte stå hos oss längre, jag tror den hamnar utomlands, säger Johan Rahm, chef för Motala Bilmuseum till Carup.
I år firar Koenigsegg 30-årsjubileum och har enorma framgångar med sina hyperbilar. Samtidigt tätnar mystiken om vad som ska hända med den allra första historiska bilen som lade grunden till bilmärket. Koenigsegg grundades 12 augusti 1994 och det tog två år för grundaren Christian von Koenigsegg och en en liten krets av medhjälpare att bygga klart den allra första prototypen av Koenigsegg CC.
Sedan ett antal år tillbaka har världens första Koenigsegg stått utställd på Motala Motormuseum. Bilen har varit utlånad till museet av en hemlig svensk ägare. Men nu har museet fått besked om att de inte får tillbaka bilen efter att den fått en stor teknisk översyn på en verkstad.
– Vi fick alldeles nyligen veta att den inte kommer att stå hos oss längre. Jag vet inte vad som hända med bilen, men tidigare var det en spekulant här från utlandet och tittade på bilen, säger museichefen Johan Rahm.
Bilen är världens första och äldsta bevarade Koenigsegg och en verkligt historisk bil. Den var en viktig pusselbit som lade grunden till hyperbilsmärket Koenigsegg som i år firar 30-årsjubileum. Från starten 1994 tog bilen två år att bygga. Prototypen har en 4,2-liters V8-motor från Audi och karossen är byggd i kompositmaterial på en stålrörsram. Bilen uppges ha ett fantastiskt ljud från Audimotorn som är upptrimmad till cirka 400 hästkrafter. En del av design-DNA:t på bilen känns igen på dagens otroliga hyperbilar från Koenigsegg, även om utvecklingen varit sensationell.
Den första bilen byggde på en design framtagen utifrån skisser av Christian von Koenigsegg som sedan tog den till industridesignern David Crafoord. Enligt uppgifter byggdes bilen tillsammans med bilbyggaren Svenharry Åkesson som delvis utvecklat ett mittmotorchassi som lade grund till den första prototypen. Bilen visades upp för första gången sommaren 1996 på Anderstorp Raceway där Rickard Rydell, Picko Troberg och Calle Rosenblad provkörde den.
Vem som ägt bilen medan den stått på museet är en väl förborgad hemlighet, men det ska handla om en svensk privatperson bosatt i Stockholmstrakten. Den senaste tiden ska den första Koenigseggen ha fått en grundlig teknisk genomgång på en bilverkstad. Bilen är välbevarad och ska vara fullt körbar. För några år sedan testkördes den av Top Gear.
Den som ska besöka Motala Motormuseum i sommar behöver inte misströsta över att godbiten med Koenigsegg är borta.
– Vi vill alltid förnya oss och har många fina bilar. Folk vallfärdar hit för att se de två 80-talsikonerna Lamborghini Countach och Ferrari Testarossa tillsammans, säger Johan Rahm.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter