Försäljningen av begagnade bilar i Sverige ökar medan nybilsregistreringen faller. Elbilar har sjunkit i pris under inledningen av året, men nu syns tecken på att vissa elbilsmodeller börjar öka i pris. Exporten är dock omfattande.
– Det handlar om modeller som sjunkit till så pass rimliga prisnivåer att de blir vettiga alternativ för privatpersoner, säger Daniel Odsberg, marknadschef på Kvdbil.
Nybilsförsäljningen till privatpersoner i Sverige sjönk med 17 procent under första kvartalet. Istället söker sig fler till begagnade bilar. Där ökade försäljningen med 2,6 procent till 278 155 bilar, uppger Kvdbil.
Det har skrivits spaltmeter i olika tidningar om hur mycket begagnade elbilar fallit i pris. Men faktum är att försäljningen av begagnade elbilar ökar medan nya elbilar minskar kraftigt. Under kvartalet ökade begagnade elbilar med 66 procent, medan nya elbilar föll med 19 procent.
Den omskrivna prisnedgången för elbilar har fortsatt under början av 2024. Men nu syns tecken på att vissa bilmodeller inte längre faller i värde, enligt Kvdbil.
– Vissa elbilar håller sitt värde bättre än andra. Vi kan till och med se att en del modeller har ökat i pris. Men generellt sett har priserna på elbilar stadigt sjunkit, och vi förväntar oss ingen snar vändning.
En del elbilsmodeller har nu fallit så mycket i pris att de för många privatpersoner blir billigare att äga än en motsvarande bil med förbränningsmotor från samma årsmodell. Där syns nu för första gången på länge prisuppgångar eller stabila priser.
– Två exempel på elbilar som går mot strömmen är, Renault Zoe som klättrat, och första generationen av Tesla Model 3 Long Range går sidledes i pris. I båda fallen handlar det om att modellerna sjunkit till så pass rimliga prisnivåer att de blir vettiga alternativ för privatpersoner, eller som i fallet med Renault Zoe till och med som andrabil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter