Lyxbussen Volvo EM90 har floppat totalt i Kina. Men i det första testet får Volvos lyxigaste bil någonsin en rejäl hyllning.
– Det finns Orreforskristall på växelspaken, skriver Motortrend.
Precis som många andra europeer har Volvo försökt tränga sig in på den kinesiska marknaden med lyxmodeller. Och liksom sina konkurrenter och kollegor har resultatet blivit magert. Försäljningen går brant ner när kineserna väljer inhemskt och pressas av en lågkonjunktur.
Det är några av anledningarna till att Volvo EM90 blivit ett sådant praktmagplask. Bilen har inte sålt mer än 1300 exemplar sedan januari i ett land med över en miljard invånare. Det är som om de skulle sälja ett dussin bilar här hemma i Sverige. Volvo vill dock inte erkänna att bilen är ett monumentalt fiasko.
Testarna från Motortrend skakar på huvudet åt det här. De kom till Kina för att testa Volvos flopp. Och kom fram till att det är ett mästerverk. Bilen är som ett rullande vardagsrum, med en 43 tums storbilds-tv. Den tysta elektriska motorn gör att passagerarna lugnt kan titta på film och dricka läskeblask utan att störas.
– Den är värd varenda krona, uppger tidningen om bilen som kostar 1,2 miljoner.
Den går så mjukt på vägen att även om föraren trycker på gasen märks det knappt ens i glaset och dessutom är interiören skönt sval och behaglig, i ett land där folk bor trångt och det ofta är varmt.
– Interiören är klädd med klassisk skandinavisk återhållsamhet, med ljusa trädetaljer som ger den en ljus och luftig känsla, skriver de.
Bilen är också behaglig att köra. Den är förvånansvärt pigg och följer mjukt med i kurvorna. Enligt testarna finns det ingen i jämförelse så bra på den amerikanska marknaden och den lilla kritik som man faktiskt levererar mot Volvo är att den här bilen aldrig kommer att nå amerikanska köpare.
Att EM90 i princip är en omskyltad Zeekr 009 är inget som testarna lägger så mycket vikt vid. Istället lyfter de fram att man ändå lyckats få dit Volvos speciella och svenska designdetaljer, som kristall från Orrefors i växelspaken.
– Volvos skåpbil glider, var den än ska, är slutsatsen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.