Volvo EM90 har tagits emot med glada tillrop av svenska bilköpare. Men trots global premiär i november är det inte bestämt om Volvos lyxigaste modell hittills ska säljas i Sverige.
– Andra eventuella marknader utreds, men där är inga beslut fattade än, säger Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning.
I går bekräftade Volvo ryktena som har florerat i snart ett år och avslöjade den första bilden på sin lyxiga MPV Volvo EM90. Bilen får global premiär den 12:e november. EM90 blir Volvos största och lyxigaste bil någonsin.
– Volvo EM90 är vår första helt elektriska premium-MPV någonsin, och är designad för att du ska få ut det mesta av tiden i bilen, som ett skandinaviskt vardagsrum på resande fot. Den nya EM90 låter dig inte bara resa från A till B – den skapar utrymme för ditt liv, uppger Volvo.
Men även fast bilen beskrivs som ett skandinaviskt vardagsrum är det inte säkert att svenska köpare får se bilen. Direkt efter den premiärvisningen den 12 november går bilen att beställa i Kina. Men trots att Volvo pratar om”global premiär” kan svenska köpare komma att snuvas på Volvos lyxbuss.
– Volvo EM90 kommer mycket riktigt att bli tillgänglig för förbeställning för kunder i Kina först. Andra eventuella marknader utreds, men där är inga beslut fattade är. Mer information kommer i ett senare skede, säger Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning, till Carup.
Volvo EM90 blir den andra Volvomodellen efter Volvo EX30 som enbart tillverkas i Kina. Bilen bygger på samma teknik som Zeekr 009 och Geelys SEA-arkitektur. Volvo EM90 blir cirka 520 centimeter lång och hjulbasen är 320 centimeter, det innebär att den är nästan 20 centimeter längre än nya EX90. Invändigt finns det sex individuella sittplatser med flygplansstolar som har utfällbara bord för jobb eller måltid.
Zeekr 009 som har en räckvidd på hela 822 km med det största batteriet på 140 kWh. Toppversionen får fyrhjulsdrift och 544 hästkrafter. Accelerationen blir brutal för en MPV: 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Bilen blir mycket tung, med 2830 kg är den 12 kg tyngre än Volvo EX90. Zeekrs motsvarighet ska kosta omkring 800 000 kronor i Kina, vad priset blir för EM90 är okänt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter