Tragedi med elbil efter krock: ”Gick inte rädda”

Teslaförare innebränd efter kollision. Räddningspersonal hindrades av bilens batteri.
– På grund av intensiteten i lågorna gick det inte att rädda föraren, sa polisen i ett uttalande.

Tisdagen den 28 januari kom en Tesla Model Y körande längs Madrona Avenue i Torrance, Kalifornien. Det är en förstad till Los Angeles. Belägen vid Stilla havet i Los Angeles sydvästra delar. Madrona Avenue går samman med korsningen vid Plaza del Amo. Men kort före den svängde plötsligt Teslan åt höger. Föraren krockade med en stolpe och sedan tog det inte lång tid innan bilen började brinna.

Räddningsmanskapet kom snabbt till platsen. Men då brann bilen så intensivt att ingen kunde ta sig i närheten för att rädda föraren. Han dog i lågorna inför skräckslagna ögonvittnen, skriver LA Times.
Anledningen till eldsvådan är bilens litiumjonbatteri. Vid en kollision kan cellerna skadas och det leder i sin tur till något som kallas för termisk rusning. Då tryck och temperatur i det skadade batteriet ökar okontrollerat. Bränder i elbilar är dock ovanligare än i förbränningsbilar, enligt svensk statistik från MSB.

Samtidigt som elbilsbatterier brinner mycket intensivt när det väl händer. Personen som körde Teslan dödförklarades på platsen. Hela händelsen har utlöst en debatt i Kalifornien om brinnande elbilar.
Räddningstjänst och polis kräver att biltillverkare utarbetat en plan för hur man ska arbeta när de här bilarna är inblandade i kollisioner.

USA:s motsvarighet till Transportstyrelsen har också undersökt riskerna med elbilar efter kollisioner. Man har tittat på tre exempel, från Lake Forest, Mountain View och Hollywood. Där har det hastiga brandförloppet inneburit att människor omkommit.
Motivet  till studien är att hitta arbetsmetoder och redskap för blåljuspersonal när elbilar börjar brinna och det är fara för människors liv och säkerhet.
LÄS MER: