En handlare i Tyskland kan tvingas skrota 22 elbilar från Volkswagen. Handlaren importerade nya Volkswagen ID.6 som han försökte sälja till lågt pris. Efter att VW stämt handlaren har domstolen nu avvisat handlarens överklagande av säljförbudet.
I Europa finns ett brett utbud av Volkswagens ID-modeller. Men en av de största ID-modellerna som säljs i Kina saknas i Europa. Det ville en tysk handlare ändra på och importerade 22 exemplar av elbilen ID.6-till Europa. Dessutom försökta han sälja bilarna till lågt pris. Volkswagen säljer sina elbilar i Kina till ungefär halva priset. Till exempel kostar en Volkswagen ID.3 omkring 180 000 kronor och en ID.4 kostar från 262 000 kronor i Kina.
Handlaren Gregory Brudny i Hamburg tog in 22 exemplar av Volkswagen ID.6 till Tyskland, en förlängd sjusitsig version av ID.4 som bara säljs i Kina. Enligt handlaren var skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de som säljs i Europa ofta små. Med några enkla justeringar av infotainmentsytemet gick det att få ID.6-bilarna inregistrerade i Tyskland.
Men det fristående initiativet föll inte i god jord hos Volkswagen. De stämde handlaren och begärde att försäljningen ska stoppas och bilarna skrotas. Rätten fattade ett interimistiskt beslut att bilarna inte fick säljas. Handlaren överklagade säljförbudet, men nu har Hamburgs högre regionala domstol avslagit hans begäran, uppger Automobilwoche. Han får fortfarande inte sälja sina 22 ID.6-bilar som nu står och samlar damm och kostar pengar.
– De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration. Tekniskt sett skiljer de sig markant från versionerna för den europeiska marknaden, har Volkswagen uppgett tidigare för Automobilwoche.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter