Hondas nya elbil e:Ny1 sattes rejält på prov av Tesla-Bjørn under ett test i 100 mil. Bilen får anmärkningar på ett par punkter. Efter 219 km var batteriet nästan tomt. Vid tredje laddstoppet var batteriet överhettat och laddhastigheten går i botten.
– Plötsligt boom 24 kilowatt, vänta har vi inte sett detta förut, batteriet är faktiskt överhettat eftersom jag har värmaren på, säger Bjørn Nyland på Youtube.
Hondas första elbil Honda e har fått många positiva recensioner, men är i första hand en stadsbil. Den japanska tillverkare har nu kommit med sin andra elbil med det inte helt enkla namnet e:Ny1. Den nya elbilen är mer konventionell än e, och tilltalar de som är ute efter en mer mainstream SUV. Nu har ett av de första testerna gjorts av norska Tesla-Bjørn, som dessvärre hittade flera brister hos Honda e:Ny1.
– Detta är det ultimata stresstestet, säger Bjørn.
Norrmannen satte elbilen på prov under 100 mil, en prövning han genomför på alla bilar han testar. Hondan är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hk, med ett batteri på 68,8 kWh bruttokapacitet och 61,9 kWh nettokapacitet. Den utlovade räckvidden ligger på 412 km, och bilen ska kunna snabbladda med upp till 150 kW.
Ett första irritationsmoment är att bilen inte visar laddningshastigheten, utan enbart hur stor procent batteriet har och hur mycket tid som återstår. Räckvidden tycks heller inte vara så bra som utlovat. Visserligen går vi in i det kalla halvåret, men bilen hade endast 4% batteri kvar efter 219 km körning. Förbrukningen blev höga 25,8 kWh/100 km.
Något som kanske är värre är att laddningen inte alls fungerar som det är tänkt. Vid första laddningen kommer inte bilen upp i mer än 75 kW laddhastighet, vid andra stoppet stannar det på 70 kW. Dessutom fungerar inte värmen i bilen vid laddningen. Vid tredje laddstoppet drabbas bilen av överhettning och laddas endast med 24 kW. Problemet med överhettning upprepas sedan på fler laddstationer.
– Det verkar som att bilen till slut överhettas, det här är inte bra, det här är inte bra alls. Detta orsakas inte av laddaren, det är bilen. När den sjönk till 24 kW var det faktiskt bilens fel, säger Bjørn. Problemet upprepas sedan på flera laddstationer.
Totalt tar resan på 1000 km med Honda 12 timmar och 20 minuter med laddstoppen inräknade. Den genomsnittliga förbrukningen landar på relativt höga 26,7 kWh/100 km. Det är siffror som är lite för höga för att få helt godkänt, då Honda e:Ny1 är en ganska liten SUV. Bilen får dock beröm för sina sköna stolar och låg ljudnivå.
– Det är möjligt att åka på långresor med denna, det gick inte med Honda E. Men de borde ha gjort något med kylningen, säger Bjørn Nyland efter att ha slutfört 100-milaresan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter