Genom ett skattekryphål har Tesla visat upp en tvåsitsig Model Y som skulle kunna ge generösa skattesubventioner. Om bilen introduceras på den svenska marknaden kan den få upp till 50 000 kronor i klimatbonus och innebära en återgång till subventionerade Teslor.
– Denna miljövänliga och effektiva lösning erbjuder ytterligare ett alternativ till professionell mobilitet, skriver Clément Maguet, kundansvarig på Tesla i Frankrike.
Ett år efter att regeringen slopat elbilsbonusen har en ny klimatsubvention införts. Det gäller nämligen det avdrag på upp till 50 000 kronor som görs på lätta eldrivna lastbilar. Det är Energimyndigheten som ansvarar för bonusen som infördes den 13 februari och kravet är att bilen är registrerad som lastbil, väger som mest 3.5 ton och drivs på el.
I Frankrike gäller ett liknande regelverk kring klimatbonusen och i veckan visade Tesla upp en omgjord Model Y där baksätet tagits bort för ett jättelikt lastutrymme. Bilen kan därför säljas som ett kommersiellt fordon och utnyttja den franska subventionen, något podden Elbilsmagasinet tagit upp. Samma sak bör enkelt kunna göras i Sverige.
Clément Maguet, kundansvarig på Tesla i Frankrike, skrev följande på LinkedIn vid lanseringen av den tvåsitsiga Teslan:
– Frankrike har för närvarande en flotta på cirka 6.3 miljoner kommersiella fordon, de flesta drivs av diesel. Inför denna verklighet har Tesla utvecklat en 2-sitsig Model Y med en lagringskapacitet på 2 158 liter som erbjuder en räckvidd på 565 km (WLTP). Denna modell är berättigad till kommersiell fordonsbeskattning. Denna miljövänliga och effektiva lösning erbjuder ytterligare ett alternativ till professionell mobilitet, oavsett om det gäller transport av gods eller som utryckningsfordon.
Clément Maguet skrev även att den omgjorda Teslan kommer vara tillgänglig att köpa i exklusivt utvalda utställningslokaler över hela Frankrike. Om Tesla väljer att introducera bilen i Sverige återstår att se, men i så fall skulle vi återigen få se Teslor som rabatteras med klimatbonusar. Frågan är bara om det blir möjligt för Teslaägare att sätta in baksätet igen efter att subventionen betalats ut, i så fall har ett riktigt kryphål hittats.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]