Tesla skickar sin nya 48-voltsteknik till alla andra biltillverkare. Alla vd:ar fick ett brev som berättar hur tekniken kan implementeras.
– Bra för branschen! skriver Fords vd Jim Farley.
Tesla har kastat ut den gamla 12-voltstekniken från 1960-talet i nya Cybertruck och ersatt den med ett 48-voltssystem, något Carup ingående berättat om. En av fördelarna är att Tesla kan använda tunnare kablar som sparar koppar och vikt i bilen. Det sänker dessutom tillverkningskostnaderna.
Nu gör företaget ett fräckt drag för att få med fler biltillverkare på tåget. De har skickat ut alla fakta om 48-voltssystemet i brev till vd:arna för alla biltillverkare. En av de som fått brevet är Fords vd Jim Farley som hyllar initiativet som bra för bilbranschen.
– Jättekul att läsa dokumentet och inse att vårt team för nästa generation varit på en liknande väg. Låt oss arbeta tillsammans för att hjälpa leverantörerna att gå in i framtiden för 48V också, skriver Jim Farley på Twitter.
Att byta från 12 volt till 48 volt är en ganska komplex process eftersom alla ledningar, elektriska och elektroniska komponenter i bilen måste konstrueras om. Tesla använder fortfarande 12-voltssystem i sina mindre elbilar, men har bytt ut 12-voltsbatteriet från blysyra till litiumjon.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter