Hur bra klarar sig en Tesla när värsta vinterkylan slår till? En Model 3 elbil prövades i hur den klarar -30 grader Celsius.
– Jag är väldigt imponerad, säger Youtubern “FrozenTesla”.
När kylan kommer försämras prestandan i elbilsbatterier. Räckvidden minskar och batteriet kan inte leverera energi lika effektivt som i mildare temperaturer. En som ville se exakt hur mycket hans egen elbil påverkades av extremkylan är Youtubern “Frozen Tesla”. Han bestämde sig därför för att dokumentera hur hans Tesla Model 3 Long Range med fyrhjulsdrift från 2024 skulle klara -30 grader Celsius.
Youtubern bor i Kanada och dagen han bestämde sig för att utföra köldprövningen skulle medeltemperaturen ligga runt -30 grader Celsius. Testet gick ut på att Youtubern skulle genomföra en helt normal arbetsdag där han först åker till jobbet, vilket är en sträcka på cirka 33 km. Sedan tänker han parkera Teslan utomhus utan att ladda den i ungefär åtta timmar. Efter arbetspasset tänker han åka hem igen och sedan ta reda på hur mycket av elbilens kapacitet som är kvar.
Han inleder sedan extremtestet och Teslan har då 85 procent av sin kapacitet kvar. Under körningen uppvisar Teslan en effektivitet på 301 Wh/km, vilket inte är särskilt bra siffror enligt Youtubern.
– Det här är dåligt, säger han.
Han fortsätter sedan körningen och när han är framme vid sin arbetsplats har Teslan kvar 73 procent av sin kapacitet. Det imponerar stort på Youtubern eftersom det bara är några procent sämre än vad den brukar ha efter samma resa vid varmare temperaturer.
Han arbetar sedan i åtta timmar och när arbetspasset är slut sätter han igång Teslan igen. Elbilen har då tappat en procent av sin kapacitet. Genom Tesla-appen börjar han sedan att värma upp elbilen. När han sedan går och sätter sig i sin uppvärmda Tesla har den 67 procent kvar av sin kapacitet.
– Vi har bara tappat sex procent sedan vi parkerade, säger han.
Han börjar sedan köra hemåt och när han till slut är framme har Teslan 54 procent kvar av sin kapacitet. Den har då körts cirka 67 kilometer och stått parkerad i åtta timmar utan att laddas.
– Jag brände 31 procent av kapacitet och det är en hel del, säger han.
Samtidigt känner han sig positivt överraskad över hur Teslan presterade i extremkylan. Han är också tydlig med att elbilen har flera sköna funktioner i kylan som andra bilar saknar, vilket inte heller ska underskattas enligt honom.
– Generellt sett är jag väldigt imponerad över hur bilen klarade sig, säger han.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.