I Norge får kunder lämna tillbaka och avbeställa sina Toyota bZ4X gratis då bilens räckvidd är mycket kortare än utlovat. Nu visar det sig att svenska köpare åker på en jättesmäll – de krävs på 100 000 kronor för avbeställning.
– Det är riktigt trist, jag får se om vi kan dra detta vidare eller få någon typ av kompensation, säger en besviken köpare till Carup.
Den nya elbilen Toyota bZ4X har blivit en stor besvikelse i flera tester och gång efter annan visat att elbilen inte alls lever upp till den utlovade räckvidden. I NAF:s stora test av räckvidd på vintern kom bilen 32,3 mil och slutade sist med ett resultat som var 36 procent kortare än den angivna WLTP-räckvidden. I ett test som Vi Bilägare gjorde nyligen kom bilen 27 mil, enligt tidningen har bilen inte mer än 20 mils praktisk räckvidd. Norska ägare som fått bilen levererad har rapporterat om liknande upplevelser.
Att elbilar inte går lika långt som den angivna WLTP-räckvidden som mäts i 23 plusgrader är vanligt, men i Toyotas fall har avvikelsen varit extremt stor. Toyota i Norge låter nu missnöjda köpare lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka utan avdrag. Den som vill avbeställa bilen kan göra det helt gratis. Även i Sverige öppnade Toyota för att riva upp beställningar för att undvika missnöjda kunder. De första bilarna ska levereras i april.
– I de fall en kund inte önskar fullfölja köpet av sin bZ4X ber vi dem att kontakta sin lokala återförsäljare för en dialog kring vilka möjligheter som finns. Vårt mål är alltid att våra kunder ska känna sig nöjda med sitt köp, sade Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige till Carup tidigare i veckan.
Nu visar det sig att köpare i Sverige som vill avbeställa bilen krävs på en straffavgift på nästan 100 000 kronor för de dyrare modellvarianterna. För att avbeställa bilen måste kunden betala 15 procent av bilens pris, något som står i köpeavtalet enligt MRF:s villkor.
– Min lokala återförsäljare hävdar följande: “Toyota Sverige kommer inte häva/annullera några bilar som är i produktion. Vill man häva eller annullera gäller MRF-villkoren i köpeavtalet”, säger en bilköpare som vill avbeställa sin bZ4X till Carup. Andra som beställt bilen, men ännu inte har produktionsdatum har dock fått avbeställa bilen kostnadsfritt, uppger de för Carup.
Leveranserna av Toyota bZ4X har inte påbörjats ännu Sverige, men kommer enligt Toyota Sverige att inledas i april/maj. Toyota har gått ut med ett krispaket som innebär att bilens dator ska programmeras om så att bilen visar längre tillgänglig räckvidd, då den idag har en större dold reserv än de flesta elbilar. Toyota lämnar samtidigt marknadens mest generösa batterigaranti på 100 000 mil. Carup har sökt Toyota i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter