Stora biltidningen Teknikens Värld / Expressen slår släggan mot fristånde Youtube-journalister. Enligt den ansedda motortidningen kan man inte lita på dem.
– Där är kritik och skarpa ifrågasättande lika ovanliga som kvällssolen i december. Däremot regnar lovorden och superlativen, skriver chefredaktör Per-Erik Sundström.
En som reagerar starkt på Teknikens Världs attack är youtubern Peter Esse. Han är en av få svenskar som kan leva på biljournalistik och tester på youtube. Han har gjort sig känd som en orädd avslöjare.
– Det var bland de finaste erkännanden man kan få av en konkurrent, tidningsvärlden är en döende bransch och det är klart att man sparkar bakut när man känner sig hotad, säger Peter Esse.
Teknikens Värld, som är en del av jättekoncernen Expressen och Bonnier, vill göra en tydlig gränsdragning mellan sitt eget arbete och nya konkurrenter som Peter Esse.
– Varför är det sådan skillnad mellan oss och journalisterna på “nätet”? Svaret stavas incitament, skriver Per-Erik Sundström.
Han förklarar sitt ställningstagande i nästa andetag. Trots att Teknikens Världs tester till stor del sker via bjudresor anser han at det är stor skillnad på tidningen och på Youtube-recensenter.
– Hur objektiva och ärliga tror du att aspirerande journalister på Youtube vågar vara när hela deras levebröd hänger på att de kan få ut bilar i en stadig ström, skriver Per-Erik Sundström.
Men om man tittar på Peter Esses Youtubekanal är det många som är arga för att han är för kritisk.
– Jag har aldrig lyckats få ut en recension utan att någon blir arg. Bilar skapar mycket känslor och det är mitt arbete att ta upp varje detalj, både positivt och negativt för att se till vilken bilen passar bäst, säger Peter Esse.
Men på Teknikens Värld lyssnar man inte på det örat. Istället varnar man sina läsare för att ta Youtube-testarna på allvar.
– Tror du biltillverkarna skulle låna ut bilar till personer som de upplever som obekväma gnällspikar? Mängden kreatörer som står på kö för att ta deras plats är närmast oändliga, skriver Per-Erik Sundström.
Men det håller inte Peter Esse med om, hans kanal är mycket omtyckt. Men samtidigt är det många som kritiserar hans förmåga att hitta brister och fel.
– I sak är det fel, så fungerar inte branschen, det är ingen parameter när man testar bilar vad det kan bli för konsekvenser. Bilen testas som den är och vad läsare/tittare behöver veta, säger Peter Esse.
Teknikens Värld anser sig vara en oberoende biltidning som står på läsarnas och konsumenternas sida. Detta trots att många av deras tester sker på bjudresor där biltillverkarna står för resa, hotellrum och lyxiga middagar med alkohol.
– Vi behöver inte vara bästa vänner med biltillverkarna, vi har muskler att nå ut ändå. Så för all del kika gärna på recensioner på nätet, men ta inga beslut förrän du läst om bilen i Teknikens Värld, skriver Per-Erik Sundström.
Bjudresorna som Teknikens Värld och andra motorjournalister deltas i finansieras av biltillverkarna. Ofta sker testerna på semsterorter i södra Europa. Volvo gick ett steg längre och bjöd på en resa till Kalifornien. Syftet med bjudresorna är att journalisterna ska pröva nya bilmodeller och publicera tester och provkörningar. Det kritiseras starkt av Journalistförbundet.
– Vi har en strikt hållning i frågan om gratisresor. De yrkesetiska reglerna är tydliga med att en journalist inte ska ta emot gratisresor som kan misstänkliggöra journalistens självständighet, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Svenska journalistförbundet.
Peter Esse lyssnar på den kritiken, men ger också sitt perspektiv.
– Det blir billigare för biltillverkarna att flyga alla journalister till en plats istället för att ta bilarna till var och en av oss, säger Peter Esse.
Men Journalistförbundet är väldigt strikta med sin hållning.
– Om en redaktion får en inbjudan där man bedömer att resan är journalistiskt motiverad så kan man tacka ja, men då behöver redaktionen stå för alla omkostnader som resa, hotell och så vidare, säger Ulrika Hyllert.
Det skulle kunna vända branschen över ända.
– I så fall skulle man gå i konkurs, säger Peter Esse.
Carup har sökt Teknikens Världs chefredaktör för ytteligare kommentar till krönikan.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.