Hur bra går det att sova i en elbil som står ute i 27 minusgrader? Mason Fehr testar att övernatta i sin Model 3 och överraskas av resultatet.
– Det är faktiskt chockerande, säger han.
På Youtubekanalen “Frozen Tesla” har Mason Fehr utfört flera olika vintertester på sin Tesla Model 3 Long Range med fyrhjulsdrift från 2024. Tidigare har vi fått se hur Teslans batteri påverkas av kylan, men i sitt senaste test valde Mason att prova något annorlunda. I stället för att ge sig ut på vägarna med elbilen bestämde han sig för att undersöka hur bra det går att övernatta i Teslan samtidigt som den står parkerad ute i 27 minusgrader.
Mason kommer inte att sitta ensam i elbilen utan får sällskap av sin fru. Tillsammans planerar de att spela spel och titta på Netflix under kvällen. När han inleder testet har elbilen 65 procent av laddningen kvar.
– Nu är det dags att spela lite spel, säger Mason.
Efter två timmar av spelande och filmtittande har Teslan tappat 8 procent. Enligt Teslans egna analyssystem är det aktiviteterna på skärmen som förbrukat sju procent av kapaciteten.
– Fyra procent per timme. Det ska bli spännande att se vad som händer, säger Mason.
Ungefär tre timmar in i testet bestämmer sig Mason för att försöka sova. När han sedan vaknar har bilens kapacitet gått under 20 procent.
– Vi har alltså tappat 45 procent på en natt, säger han.
Resultatet förvånar Mason, och han tror att en stor anledning till den höga förbrukningen kan ha berott på att Teslan var inställd på campingläget under natten. Han spenderade ungefär tio timmar i elbilen.
– Jag måste erkänna att resultatet förvånar mig, säger han.
Mason tycker dock att Teslan erbjöd en helt okej sovplats för natten.
– Det var varmt här inne, även om mina fötter blev kalla, säger Mason.
För att se hela testet starta klippet som är länkat i artikeln.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.