“Ingen toalett, inget kaffe, trasig laddningspunkt, en sorglig situation.”
Nu rasar Volkswagens högsta chef Herbert Diess mot egna laddnätverket Ionity.
Tidigare har Ionity fått kritik för att det är dyrare att ladda bilen än att tanka bensin.
Elbilar ökar sin försäljning i allt snabbare takt, men farhågorna om att infrastrukturen inte ska räcka till är många. Med all rätta, om man ska tro Volkswagens högsta chef Herbert Diess.
Efter en bilresa från Tyskland till Italien i en Volkswagen ID.3 går han till attack mot det egna laddnätverket Ionity som delägs av Volkswagen. Diess hade svårt att hitta en fungerande laddare längs det berömda Brennerpasset som binder ihop Österrike och Italien.
– Så jag fortsatte att köra till Trento. Ingen toalett, inget kaffe, trasig laddningspunkt, en sorglig situation. Det var allt annat än en premium laddningsupplevelse, IONITY! rasar direktören på Linkedin.
Ionity startades av Volkswagen, Daimler, BMW och Ford Motor 2016 som ett svar på Teslas Supercharger-nätverk.
Tidigare har Ionity kritiserats för höga laddningspriser. I Sverige kostar det i dag 8,60 kr per kWh att ladda en elbil om du inte har ett rabattavtal. Det innebär att det för många elbilar blir dyrare att ladda på långresan än att tanka bensin i en traditionell bil.
Även Silke Bagschick, marknadschef på VW, uttryckte ifjol missnöje över att Ionitys laddningspriser var för höga. Audis chef Markus Duesmann har sagt att Audi överväger att bygga egna laddstationer i stora städer.
Maths Nilsson är grundare av Carup.